In teacher training, the use of specific technologies such as the video-recording of teaching and assessing practices (and their systematic analysis) can be an important mean to make the training of in-service and pre-service teachers effective. This article intends to show an experience of research aimed to verify the use of video-analysis on the development teachers’ professionalism. The research – carried out through a pre-experimental design – involved a group of mathematics teachers of low and high secondary schools and it allowed us to observe how much video-analysis affects the development of competences indicators such as the teachers’ perception of knowledge and skills on formative assessment, their beliefs and self-efficacy.

Nella formazione degli insegnanti, l’uso di specifiche tecnologie quali la videoregistrazione delle pratiche didattiche e valutative in classe (e la relativa analisi sistematica delle situazioni filmate) può costituire un mezzo importante per l’efficacia della formazione, iniziale e in servizio, dei docenti. In questo articolo vengono presentati processi e primi risultati di un’esperienza di ricerca finalizzata a controllare l’influenza della videoanalisi sul progressivo sviluppo di alcuni importanti aspetti della competenza valutativa degli insegnanti. La ricerca – realizzata attraverso un disegno pre-sperimentale – ha coinvolto un gruppo di insegnanti di matematica delle scuole secondarie e ha consentito di osservare l’incidenza della videoanalisi sull’evoluzione di indicatori di competenza dei docenti quali la loro percezione di conoscenza e abilità sul formative assessment, le loro convinzioni e il loro senso di autoefficacia.

Videoanalisi e formazione degli insegnanti di matematica. Primi risultati di un corso pilota sul formative assessment (Videoanalysis and Math teachers’ training. First results of a pilot course on formative assessment)

FERRETTI, FEDERICA;VANNINI, IRA
2017

Abstract

In teacher training, the use of specific technologies such as the video-recording of teaching and assessing practices (and their systematic analysis) can be an important mean to make the training of in-service and pre-service teachers effective. This article intends to show an experience of research aimed to verify the use of video-analysis on the development teachers’ professionalism. The research – carried out through a pre-experimental design – involved a group of mathematics teachers of low and high secondary schools and it allowed us to observe how much video-analysis affects the development of competences indicators such as the teachers’ perception of knowledge and skills on formative assessment, their beliefs and self-efficacy.
2017
Ferretti, Federica; Vannini, Ira
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Form@re 2017-Ferretti-Vannini.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.08 MB
Formato Adobe PDF
1.08 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/610001
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact