This paper intends to deepen a subject that has not so much explored within the Italian’s performance studies: the pedagogic commitment and the experience as “Actors’ guide” of Massimo Castri. Specifically, the essay analyses two courses kept in Modena between 2006 and 2009, promoted by Emilia-Romagna Teatro Fondazione. The study of the different aspects of these two pedagogical occasions can be an opportunity to approach the theatrical poetic and the teaching method developed by Castri during his other stagings and his past pedagogic activities (as, for example, the two-year didactic experience of Progetto Euripide, taken place between 1989 and 1992). Using direct interview given by the participants of Ert’s courses, documents held by the theatre’s archive and the bibliography related to Castri’s work, this article tries to explain both the concrete history of these two courses and the complex knowledge that Castri shared with actors involved in these important experiences.

L’articolo si propone di approfondire un argomento poco indagato all’interno del panorama italiano degli studi teatrologici: l’impegno pedagogico e l’esperienza di ‘Maestro di attori’ di Massimo Castri. In particolare, il saggio analizza due corsi di alta formazione attoriale tenuti a Modena da Castri per conto di Emilia-Romagna Teatro Fondazione fra il 2006 ed il 2009. Lo studio dei vari aspetti di tali iniziative permette di avvicinarsi alla poetica teatrale e al metodo d’insegnamento sviluppati da Castri nel corso dei suoi anni di lavoro registico e delle sue precedenti attività pedagogiche (in proposito, va ricordato almeno il biennio di formazione del Progetto Euripide, tra l’89 e il ‘92). Attraverso interviste agli allievi, documenti d’archivio e la relativa bibliografia in materia, si è dunque provato a rendere conto sia dello svolgimento concreto dei due corsi presi in esame, sia del complesso patrimonio di competenze che Castri mette a disposizione dei suoi giovani allievi.

Massimo Castri alla Scuola di Ert: un Maestro e il suo metodo

TABOGA, VITTORIO
2016

Abstract

This paper intends to deepen a subject that has not so much explored within the Italian’s performance studies: the pedagogic commitment and the experience as “Actors’ guide” of Massimo Castri. Specifically, the essay analyses two courses kept in Modena between 2006 and 2009, promoted by Emilia-Romagna Teatro Fondazione. The study of the different aspects of these two pedagogical occasions can be an opportunity to approach the theatrical poetic and the teaching method developed by Castri during his other stagings and his past pedagogic activities (as, for example, the two-year didactic experience of Progetto Euripide, taken place between 1989 and 1992). Using direct interview given by the participants of Ert’s courses, documents held by the theatre’s archive and the bibliography related to Castri’s work, this article tries to explain both the concrete history of these two courses and the complex knowledge that Castri shared with actors involved in these important experiences.
2016
Taboga, Vittorio
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/598612
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact