As against other representatives of Arte Povera, Emilio Prini’s artistic career is most uneven and least documented. This is mainly due to the artist’s operational practices, that are eventual, fleeting, ephemeral. This essay focuses on Prini’s works between 1967, the year of his debut, and the early Seventies. It follows his sporadic traces in the Italian and international contexts and in relation to Germano Celant’s principles of Arte Povera as well as to other contemporary fellow artists’ solutions.
Rispetto ai percorsi dei vari esponenti dell’Arte Povera, quello di Emilio Prini si presenta come il più accidentato e il meno documentato, soprattutto a causa delle modalità operative adottate dall’artista stesso, votate all’eventuale, al transitorio e all’effimero. In questo saggio si riflette sulle opere realizzate da Prini tra il 1967, anno del suo esordio, e i primi anni Settanta, seguendo poi le sue sporadiche tracce fino a oggi, sempre in relazione al contesto italiano e internazionale, ai precetti poveristi di Germano Celant e alle soluzioni degli altri suoi compagni di strada.
Fameli, P. (2016). Il peso del vuoto. Emilio Prini ieri e oggi. INTRECCI D'ARTE, 5, 86-100 [10.6092/issn.2240-7251/6370].
Il peso del vuoto. Emilio Prini ieri e oggi
FAMELI, PASQUALE
2016
Abstract
As against other representatives of Arte Povera, Emilio Prini’s artistic career is most uneven and least documented. This is mainly due to the artist’s operational practices, that are eventual, fleeting, ephemeral. This essay focuses on Prini’s works between 1967, the year of his debut, and the early Seventies. It follows his sporadic traces in the Italian and international contexts and in relation to Germano Celant’s principles of Arte Povera as well as to other contemporary fellow artists’ solutions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.