Dialogue represents a founding educational principle of intercultural pedagogy and may be traced back to the relationship between immigrant mothers and teachers in school. Through their words and the research conducted in this field, many aspects characterising the relationship between school and immigrant fam- ilies emerge, at times marked by alliances, shared expectations and intentions and at other times by conflicts and mutual misunderstandings. The role of teachers and their awareness of the dynamics and complexities of migration are decisive not only for building educational alliances but also for the educational and pro- fessional success of the children, Italian citizens of the future.
Il dialogo rappresenta un principio educativo fondante la pedagogia interculturale e può essere rintracciato nella relazione che intercorre tra madri immigrate e inse- gnanti all’interno del contesto scolastico. Attraverso le loro parole e le ricerche svol- te in questo ambito emergono i tanti aspetti che caratterizzano la relazione scuola e famiglie immigrate talvolta contraddistinta da alleanza, da intenti e aspettative co- muni, talvolta da conflitti e incomprensioni reciproci. Il ruolo degli insegnanti, la loro consapevolezza delle dinamiche e della complessità dell’evento migratorio sono determinanti non solo per la costruzione di un’alleanza educativa, ma per la stessa riuscita scolastica e professionale dei loro figli, futuri cittadini italiani.
Bolognesi, I. (2017). Immigrant mothers and school. Relations with teachers = Madri immigrate e scuola. Il rapporto con gli insegnantI. PEDAGOGIA OGGI, 15(1), 193-204.
Immigrant mothers and school. Relations with teachers = Madri immigrate e scuola. Il rapporto con gli insegnantI
BOLOGNESI, IVANA
2017
Abstract
Dialogue represents a founding educational principle of intercultural pedagogy and may be traced back to the relationship between immigrant mothers and teachers in school. Through their words and the research conducted in this field, many aspects characterising the relationship between school and immigrant fam- ilies emerge, at times marked by alliances, shared expectations and intentions and at other times by conflicts and mutual misunderstandings. The role of teachers and their awareness of the dynamics and complexities of migration are decisive not only for building educational alliances but also for the educational and pro- fessional success of the children, Italian citizens of the future.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
193-204 BOLOGNESI(1).pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo. Madri immigrate e scuola. Il rapporto con le insegnanti.
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
353.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
353.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Indice Pedaogia Oggi.pdf
accesso aperto
Descrizione: Indice Rivista Pedagogia Oggi
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
235.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
235.34 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.