This essay describes an action research realized with a group of italian schools with many migrant children. This project - which is part of the European project "Empae" (Engag- ing Migrant Parents and Children) - is aimed at promoting school success the school suc- cess of children with migrant backgrounds through the construction of a working model based on the involvement of families and on the development of training activities for teachers. In particular, the following actions were been activated: to promote actions ad- dressed to immigrant families, to increase their expectations on the children’s schooling processes. The research team was be composed by researchers and teachers, and all the actions were been realized through observations, interviews and focus groups.

L’articolo descrive un percorso di ricerca azione svolto con un gruppo di scuole caratte- rizzate da un’elevata presenza di alunni di origine straniera. Gli scopi del progetto, che è parte del progetto “Empae” (Engaging Migrant Parents and Children), sono promuo- vere il successo scolastico di bambini di origine straniera attraverso la costruzione di un modello basato sul coinvolgimento delle famiglie e sullo sviluppo di attività di formazio- ne per insegnanti. In particolare, sono state attivate le seguenti azioni: promuovere azioni rivolte a famiglie di immigrati, per aumentare le loro aspettative sui processi di scolariz- zazione dei bambini. Il gruppo di ricerca è stato composto da ricercatori e insegnanti, e tutte le azioni sono state realizzate attraverso osservazioni, interviste e focus group.

Bolognesi, I. (2016). Coinvolgere i genitori nella scuola multiculturale. Un progetto di ricerca azione per la costruzione di una cultura della partecipazione. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2016(2), 81-93 [10.13128/RIEF-19523].

Coinvolgere i genitori nella scuola multiculturale. Un progetto di ricerca azione per la costruzione di una cultura della partecipazione

BOLOGNESI, IVANA
2016

Abstract

This essay describes an action research realized with a group of italian schools with many migrant children. This project - which is part of the European project "Empae" (Engag- ing Migrant Parents and Children) - is aimed at promoting school success the school suc- cess of children with migrant backgrounds through the construction of a working model based on the involvement of families and on the development of training activities for teachers. In particular, the following actions were been activated: to promote actions ad- dressed to immigrant families, to increase their expectations on the children’s schooling processes. The research team was be composed by researchers and teachers, and all the actions were been realized through observations, interviews and focus groups.
2016
Bolognesi, I. (2016). Coinvolgere i genitori nella scuola multiculturale. Un progetto di ricerca azione per la costruzione di una cultura della partecipazione. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2016(2), 81-93 [10.13128/RIEF-19523].
Bolognesi, Ivana
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
bolognesi coinvolgere.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 81.23 kB
Formato Adobe PDF
81.23 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/582851
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact