This essay describes an action research realized with a group of italian schools with many migrant children. This project - which is part of the European project "Empae" (Engag- ing Migrant Parents and Children) - is aimed at promoting school success the school suc- cess of children with migrant backgrounds through the construction of a working model based on the involvement of families and on the development of training activities for teachers. In particular, the following actions were been activated: to promote actions ad- dressed to immigrant families, to increase their expectations on the children’s schooling processes. The research team was be composed by researchers and teachers, and all the actions were been realized through observations, interviews and focus groups.
L’articolo descrive un percorso di ricerca azione svolto con un gruppo di scuole caratte- rizzate da un’elevata presenza di alunni di origine straniera. Gli scopi del progetto, che è parte del progetto “Empae” (Engaging Migrant Parents and Children), sono promuo- vere il successo scolastico di bambini di origine straniera attraverso la costruzione di un modello basato sul coinvolgimento delle famiglie e sullo sviluppo di attività di formazio- ne per insegnanti. In particolare, sono state attivate le seguenti azioni: promuovere azioni rivolte a famiglie di immigrati, per aumentare le loro aspettative sui processi di scolariz- zazione dei bambini. Il gruppo di ricerca è stato composto da ricercatori e insegnanti, e tutte le azioni sono state realizzate attraverso osservazioni, interviste e focus group.
Bolognesi, I. (2016). Coinvolgere i genitori nella scuola multiculturale. Un progetto di ricerca azione per la costruzione di una cultura della partecipazione. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2016(2), 81-93 [10.13128/RIEF-19523].
Coinvolgere i genitori nella scuola multiculturale. Un progetto di ricerca azione per la costruzione di una cultura della partecipazione
BOLOGNESI, IVANA
2016
Abstract
This essay describes an action research realized with a group of italian schools with many migrant children. This project - which is part of the European project "Empae" (Engag- ing Migrant Parents and Children) - is aimed at promoting school success the school suc- cess of children with migrant backgrounds through the construction of a working model based on the involvement of families and on the development of training activities for teachers. In particular, the following actions were been activated: to promote actions ad- dressed to immigrant families, to increase their expectations on the children’s schooling processes. The research team was be composed by researchers and teachers, and all the actions were been realized through observations, interviews and focus groups.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
bolognesi coinvolgere.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
81.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
81.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.