The article aims at bringing to light the importance of analysing the collective imaginary as a field of studies that explores the deep dynamics of social and individual life. In particular, it underlines the ermeneutic potential of the rich symbolic heritage offered by children's literature, a literature able to explore the unspoken areas of children's inner life and to offer to the history of education, of school and to culture in general new perspectives and precious sources of enquiry.
Il contributo intende portare alla luce la rilevanza dell'immaginario come ambito di studi che attraversa le dinamiche profonde della vita sociale e individuale. In particolare si sottolineano le potenzialità ermeneutiche del ricco patrimonio simbolico della letteratura per l'infanzia nell'esplorare la zona d'ombra dell'immaginario infantile e nel fornire alla storia dell'educazione, della scuola e più in generale della cultura fonti preziose e nuove prospettive d'indagine.
Emma Beseghi (2016). Verso nuovi percorsi ermeneutici. Immaginario, letteratura per l'infanzia, storia dell'educazione. RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE, 2, 45-56.
Verso nuovi percorsi ermeneutici. Immaginario, letteratura per l'infanzia, storia dell'educazione
BESEGHI, EMMA
2016
Abstract
The article aims at bringing to light the importance of analysing the collective imaginary as a field of studies that explores the deep dynamics of social and individual life. In particular, it underlines the ermeneutic potential of the rich symbolic heritage offered by children's literature, a literature able to explore the unspoken areas of children's inner life and to offer to the history of education, of school and to culture in general new perspectives and precious sources of enquiry.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.