Abstract In this paper we try to show how the music-emotion relationship is far more difficult than it appears at first sight. Music is an abstract construction, not a living being, and as such it cannot naturally feel emotions, it can rather represent their shape and contour. Alongside with this perspective that respects the formal elements of music and its intrinsic meaning, as in the studies of music philosophers Kivy and Davies, one should however consider that musical thought is organized through metaphors and analogies which come from bodily sensations, similarly to what happens to the expression of emotion. On this basis it is legitimate to consider the musical experience not only as related to the representation of emotions, but also as a powerful factor that can induce intense emotions and physiological responses. Many experimental studies are consistent with this aspect. You can consider, then, the music as an important tool to communicate emotion to other people; listening contexts, aspects of socialization aspects -so evident in sharing musical experiences-, the form of the musical discourse that is never univocal, but that is built together with other people, are all elements that demonstrate how music is an important factor is the organization of social life as well as in the individual growth processes.

Riassunto In questo scritto si cerca di mostrare come il rapporto musica-emozioni sia assai più problematico di quanto appaia a prima vista. La musica è una costruzione astratta, non è un essere vivente e in quanto tale non può naturalmente provare delle emozioni, può al più rappresentarle, riprenderne la forma e il contorno. In questa prospettiva che rispetta gli elementi formali della musica e il suo significato immanente o intrinseco si può vedere, però, a partire dagli studi di alcuni filosofi della musica come Kivy e Davies, che il pensiero musicale si organizza attraverso delle metafore e delle analogie che hanno come punto di partenza le sensazioni corporee, in maniera del tutto simile a quanto avviene per l’espressione delle emozioni. Su questa base è legittimo considerare l’esperienza musicale non solo come legata alla rappresentazione delle emozioni, ma anche come un fattore potente che può indurre degli stati emotivi e sollecitare delle risposte fisiologiche. Numerose ricerche sperimentali testimoniano questo aspetto. Si può considerare, quindi, la musica come un importante strumento per comunicare ad altri delle emozioni; i contesti di ascolto, gli aspetti relativi alla socializzazione che sono ben presenti nella condivisione di esperienze musicali, la forma stessa del discorso musicale che non è mai univoca ma che si costruisce insieme agli altri, sono tutti elementi che testimoniano come la musica rappresenti un importante fattore sia nell’organizzazione della vita sociale delle persone sia nella crescita individuale.

Caterina Roberto (2016). Emozioni, musica e significato. MUSICA & TERAPIA, 33, 2-14.

Emozioni, musica e significato

CATERINA, ROBERTO
2016

Abstract

Abstract In this paper we try to show how the music-emotion relationship is far more difficult than it appears at first sight. Music is an abstract construction, not a living being, and as such it cannot naturally feel emotions, it can rather represent their shape and contour. Alongside with this perspective that respects the formal elements of music and its intrinsic meaning, as in the studies of music philosophers Kivy and Davies, one should however consider that musical thought is organized through metaphors and analogies which come from bodily sensations, similarly to what happens to the expression of emotion. On this basis it is legitimate to consider the musical experience not only as related to the representation of emotions, but also as a powerful factor that can induce intense emotions and physiological responses. Many experimental studies are consistent with this aspect. You can consider, then, the music as an important tool to communicate emotion to other people; listening contexts, aspects of socialization aspects -so evident in sharing musical experiences-, the form of the musical discourse that is never univocal, but that is built together with other people, are all elements that demonstrate how music is an important factor is the organization of social life as well as in the individual growth processes.
2016
Caterina Roberto (2016). Emozioni, musica e significato. MUSICA & TERAPIA, 33, 2-14.
Caterina Roberto
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/568729
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact