Tourism and regional products: a performative approach to heritage-making. Notes from Verucchio. – Regional products have become a core feature of tourism-led local development strategies. Regional products bring together commodities and imaginaries, ideas about authenticity, and geographies of consumption. Tourism promotion can be intended as a complex unfolding of human and non-human performances. This article discusses the performative approach, by drawing on international debates in the domain of geography. It suggests that this approach could prove useful as a tool to integrate Italian debates on territorializzazione and heritage-making. The foundation of this article results from an ethnographic research carried out in Verucchio, in the Rimini hinterland. Verucchio has recently been rebranded for cultural tourism, with the opening of new consumption spaces devoted to regional food and wine. The elements selected, from the shops’ visual merchandise, through to the emphasis on traditional architecture, the retailers’ storytelling actively contributes to heritage-making via a set of performances.
Le politiche volte a promuovere lo sviluppo territoriale attraverso il turismo associano sempre più spesso luoghi e prodotti tipici, merci e immaginari, idee di autenticità e geografie del consumo. La promozione turistica può essere allora intesa come un insieme di “messe in scena” del territorio attraverso le performance di una serie di attori, umani e non umani. L’articolo discute l’approccio performativo di recente proposta nella geografia internazionale per riflettere sul tema della territorializzazione e della patrimonializzazione a partire da una ricerca sul campo di tipo etnografico condotta a Verucchio, nell’entroterra romagnolo. Qui una recente riqualificazione a scopo turistico ha portato all’apertura di nuovi spazi di consumo dedicati ai prodotti tipici. L’allestimento delle vetrine, la valorizzazione degli elementi costruiti, lo storytelling dei venditori selezionano e veicolano alcuni lasciti del passato contribuendo alla loro patrimonializzazione attraverso la performance.
Rabbiosi, C. (2016). Turismo e prodotti tipici: un approccio performativo alla patrimonializzazione. Note da Verucchio. RIVISTA GEOGRAFICA ITALIANA, 123(3), 301-318.
Turismo e prodotti tipici: un approccio performativo alla patrimonializzazione. Note da Verucchio
RABBIOSI, CHIARA
2016
Abstract
Tourism and regional products: a performative approach to heritage-making. Notes from Verucchio. – Regional products have become a core feature of tourism-led local development strategies. Regional products bring together commodities and imaginaries, ideas about authenticity, and geographies of consumption. Tourism promotion can be intended as a complex unfolding of human and non-human performances. This article discusses the performative approach, by drawing on international debates in the domain of geography. It suggests that this approach could prove useful as a tool to integrate Italian debates on territorializzazione and heritage-making. The foundation of this article results from an ethnographic research carried out in Verucchio, in the Rimini hinterland. Verucchio has recently been rebranded for cultural tourism, with the opening of new consumption spaces devoted to regional food and wine. The elements selected, from the shops’ visual merchandise, through to the emphasis on traditional architecture, the retailers’ storytelling actively contributes to heritage-making via a set of performances.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.