This paper presents a method based on participatory observation, as a research tool useful for impro- ving our understanding of the work of head teachers. Application of this method provided a realistic portrait of how a group of 10 head teachers in the Autonomous Province of Trento carried out their daily activities over a period of five days. The study made a contribution to three areas: a) the head teachers observed reflected on their actions after an experience which Schön (1983) describes as «reflection during action»; b) the data collected provided information about how situations involving conflict betwe- en norms and everyday life can arise; c) the study focused not only on what head teachers do but also how and why they do it, examining the negotiating role as compared to the transformational role of leadership.
Questo articolo presenta il metodo basato sull’osservazione partecipativa quale dispositivo di ricerca utile a migliorare la nostra comprensione del lavoro dei dirigenti scolastici. L’applicazione di questo metodo ha fornito un ritratto realistico di come un gruppo di 10 dirigenti scolastici della Provincia Autono- ma di Trento abbia svolto la propria attività quotidiana in un periodo di osservazione di cinque giorni. Lo studio ha dato un contributo in tre direzioni: a) i dirigenti scolastici osservati hanno riflettuto sulle proprie azioni dopo un’esperienza vissuta secondo quanto Schön (1983) descrive come «riflessione nell’agire»; b) quanto raccolto fornisce un quadro informativo rispetto a come prendono vita situazioni che vedono una contrapposizione tra norme e realtà quotidiana; c) lo studio ha analizzato non solo cosa fanno i dirigenti scolastici, ma anche come e perché lo fanno, approfondendo la dimensione transattiva della leadership rispetto a quella trasformazionale.
Christopher, B., Angelo, P., Genc, A. (2015). L’osservazione sul campo del lavoro dei dirigenti scolastici: tra amministrazione, management e leadership. RICERCAZIONE, 7, 183-212.
L’osservazione sul campo del lavoro dei dirigenti scolastici: tra amministrazione, management e leadership
Angelo Paletta;Genc Alimehmeti
2015
Abstract
This paper presents a method based on participatory observation, as a research tool useful for impro- ving our understanding of the work of head teachers. Application of this method provided a realistic portrait of how a group of 10 head teachers in the Autonomous Province of Trento carried out their daily activities over a period of five days. The study made a contribution to three areas: a) the head teachers observed reflected on their actions after an experience which Schön (1983) describes as «reflection during action»; b) the data collected provided information about how situations involving conflict betwe- en norms and everyday life can arise; c) the study focused not only on what head teachers do but also how and why they do it, examining the negotiating role as compared to the transformational role of leadership.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.