The research hypothesis in this article is that some characteristics of workplace environments in schools, including teachers’ sense of self-efficacy, the school climate and teacher satisfaction, are the basis for mobilising the professional capital of a school, helping to determine the basic motivational conditions for effective use of teachers to improve teaching and learning. The article demonstrates that leadership for learning practices, established on the basis of a theoretical construct, adapted to the context of Italian school management and measured through a questionnaire completed by teachers in 47 schools in the Autonomous Province of Trento, are not neutral in relation to promoting a working environment oriented towards learning, even after taking into account the context and conditions.

L’ipotesi di ricerca che avanziamo in questo articolo è che alcune qualità degli ambienti lavorativi all’in- terno delle scuole, tra cui il senso di autoefficacia degli insegnanti, il clima scolastico e la soddisfazione dei docenti, sono a fondamento della mobilitazione del capitale professionale di una scuola, contribuen- do a determinare le condizioni motivazionali di base per l’efficace impegno dei docenti nel miglioramen- to dell’insegnamento e dell’apprendimento. L’articolo dimostra che le pratiche di leadership for learning, definite sulla base di un costrutto teorico contestualizzato alla dirigenza scolastica in Italia e misurate attraverso un questionario somministrato agli insegnanti di 47 scuole della Provincia Autonoma di Tren- to, non sono neutrali rispetto alla promozione di un ambiente lavorativo orientato all’apprendimento, anche dopo aver tenuto conto delle condizioni di contesto.

Paletta, A. (2015). Leadership per l’apprendimento: relazioni tra contesto scolastico, stile di leadership e variabili di processo. RICERCAZIONE, 7, 163-182.

Leadership per l’apprendimento: relazioni tra contesto scolastico, stile di leadership e variabili di processo

PALETTA, ANGELO
2015

Abstract

The research hypothesis in this article is that some characteristics of workplace environments in schools, including teachers’ sense of self-efficacy, the school climate and teacher satisfaction, are the basis for mobilising the professional capital of a school, helping to determine the basic motivational conditions for effective use of teachers to improve teaching and learning. The article demonstrates that leadership for learning practices, established on the basis of a theoretical construct, adapted to the context of Italian school management and measured through a questionnaire completed by teachers in 47 schools in the Autonomous Province of Trento, are not neutral in relation to promoting a working environment oriented towards learning, even after taking into account the context and conditions.
2015
Paletta, A. (2015). Leadership per l’apprendimento: relazioni tra contesto scolastico, stile di leadership e variabili di processo. RICERCAZIONE, 7, 163-182.
Paletta, Angelo
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/554751
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact