This paper focuses on moving from theoretical categories of management and leadership towards a unified concept of managing /leading. Head teachers are in the crossfire of two opposing currents: “systematisers” push for the adoption of rational management, such as performance measurement, strategic planning and organisational design, while on the other hand “humanisers” push for the deve- lopment of soft variables such as trust, values, human relations and community building. The purpose of this article is to develop a framework of reference useful for observing and appreciating the complexity of the work of the head teacher, directed at governing a dynamic balance between systematising and humanising forces.

Questo contributo discute il passaggio dalle categorie teoriche di management e leadership ad un costrutto unitario di managing/leading. I dirigenti scolastici si trovano nel fuoco incrociato di due opposte correnti: i “sistematizzatori” premono per l’adozione di sistemi razionali di gestione, come la misurazione della performance, la pianificazione strategica e la progettazione organizzativa; dall’altro lato, gli “uma- nizzanti” premono per lo sviluppo di variabili soft come fiducia, valori, relazioni umane, costruire comu- nità. Lo scopo di questo articolo è elaborare un quadro di riferimento utile ad osservare ed apprezzare la complessità del lavoro del dirigente scolastico, diretto a governare un equilibrio dinamico tra forze sistematizzanti e forze umanizzanti.

Il costrutto teorico della leadership per l’apprendimento / Paletta, Angelo. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - ELETTRONICO. - 7:(2015), pp. 39-62.

Il costrutto teorico della leadership per l’apprendimento

PALETTA, ANGELO
2015

Abstract

This paper focuses on moving from theoretical categories of management and leadership towards a unified concept of managing /leading. Head teachers are in the crossfire of two opposing currents: “systematisers” push for the adoption of rational management, such as performance measurement, strategic planning and organisational design, while on the other hand “humanisers” push for the deve- lopment of soft variables such as trust, values, human relations and community building. The purpose of this article is to develop a framework of reference useful for observing and appreciating the complexity of the work of the head teacher, directed at governing a dynamic balance between systematising and humanising forces.
2015
Il costrutto teorico della leadership per l’apprendimento / Paletta, Angelo. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - ELETTRONICO. - 7:(2015), pp. 39-62.
Paletta, Angelo
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/554729
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact