This paper focuses on moving from theoretical categories of management and leadership towards a unified concept of managing /leading. Head teachers are in the crossfire of two opposing currents: “systematisers” push for the adoption of rational management, such as performance measurement, strategic planning and organisational design, while on the other hand “humanisers” push for the deve- lopment of soft variables such as trust, values, human relations and community building. The purpose of this article is to develop a framework of reference useful for observing and appreciating the complexity of the work of the head teacher, directed at governing a dynamic balance between systematising and humanising forces.
Questo contributo discute il passaggio dalle categorie teoriche di management e leadership ad un costrutto unitario di managing/leading. I dirigenti scolastici si trovano nel fuoco incrociato di due opposte correnti: i “sistematizzatori” premono per l’adozione di sistemi razionali di gestione, come la misurazione della performance, la pianificazione strategica e la progettazione organizzativa; dall’altro lato, gli “uma- nizzanti” premono per lo sviluppo di variabili soft come fiducia, valori, relazioni umane, costruire comu- nità. Lo scopo di questo articolo è elaborare un quadro di riferimento utile ad osservare ed apprezzare la complessità del lavoro del dirigente scolastico, diretto a governare un equilibrio dinamico tra forze sistematizzanti e forze umanizzanti.
Paletta, A. (2015). Il costrutto teorico della leadership per l’apprendimento. RICERCAZIONE, 7, 39-62.
Il costrutto teorico della leadership per l’apprendimento
PALETTA, ANGELO
2015
Abstract
This paper focuses on moving from theoretical categories of management and leadership towards a unified concept of managing /leading. Head teachers are in the crossfire of two opposing currents: “systematisers” push for the adoption of rational management, such as performance measurement, strategic planning and organisational design, while on the other hand “humanisers” push for the deve- lopment of soft variables such as trust, values, human relations and community building. The purpose of this article is to develop a framework of reference useful for observing and appreciating the complexity of the work of the head teacher, directed at governing a dynamic balance between systematising and humanising forces.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.