Using a critical method of Platonic origin that he derives from his master Francesco Acri, Serra conceives Pascoli’s texts as living realities, to which one can have access only by means of a reading process understood as a cognitive tension, which, in polemic with Croce, abandons a logic that is static and pacified from the outset. Pascoli’s verses, then, fall no longer under the idyllic genre, but are sustained by a world vision deriving from a “sentimental positivism” and resulting in an awareness of the tragic conditions of life and the unhappy reality of man and his antinomies. As a result, the stylistic analysis is no longer based on form, but is aimed at discovering interiority. From this perspective, the later Pascoli, who assumed the role of the prophet-poet and heir to Carducci whilst lacking the latter’s temperament, could not fail to represent for Serra the proof of a poetic involution that has lost sight of the earlier existential interrogatives concerning life and man’s destiny.

Attraverso un metodo critico di ascendenza platonica giuntogli dal magistero di Francesco Acri, Serra concepisce i testi di Pascoli come realtà vive cui si può accedere soltanto con una lettura intesa come tensione conoscitiva che, in polemica anticrociana, rinuncia a una logica statica e pacificata in partenza. I suoi versi allora non sono più inscrivibili nel genere dell’idillio, ma sorretti da una visione del mondo derivante da un «positivismo sentimentale» che si risolve in una presa di coscienza della tragicità delle cose e della realtà infelice dell’uomo e delle sue antinomie. Di conseguenza l’analisi stilistica non è più di tipo formale ma finalizzata alla scoperta dell’interiorità. Da questa prospettiva l’ultimo Pascoli, quello che si atteggiò a poeta vate, a erede di Carducci senza averne il temperamento, non poteva non rappresentare per Serra la prova di un’involuzione poetica che ha smarrito i precedenti interrogativi esistenziali sulla vita e sul destino degli uomini.

«Un poeta di virtù prodigiosa». Il Pascoli di Renato Serra / Battistini, Andrea. - In: LETTERE ITALIANE. - ISSN 0024-1334. - STAMPA. - 68:1(2016), pp. 66-87.

«Un poeta di virtù prodigiosa». Il Pascoli di Renato Serra

BATTISTINI, ANDREA
2016

Abstract

Using a critical method of Platonic origin that he derives from his master Francesco Acri, Serra conceives Pascoli’s texts as living realities, to which one can have access only by means of a reading process understood as a cognitive tension, which, in polemic with Croce, abandons a logic that is static and pacified from the outset. Pascoli’s verses, then, fall no longer under the idyllic genre, but are sustained by a world vision deriving from a “sentimental positivism” and resulting in an awareness of the tragic conditions of life and the unhappy reality of man and his antinomies. As a result, the stylistic analysis is no longer based on form, but is aimed at discovering interiority. From this perspective, the later Pascoli, who assumed the role of the prophet-poet and heir to Carducci whilst lacking the latter’s temperament, could not fail to represent for Serra the proof of a poetic involution that has lost sight of the earlier existential interrogatives concerning life and man’s destiny.
2016
«Un poeta di virtù prodigiosa». Il Pascoli di Renato Serra / Battistini, Andrea. - In: LETTERE ITALIANE. - ISSN 0024-1334. - STAMPA. - 68:1(2016), pp. 66-87.
Battistini, Andrea
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/543373
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact