The process of succession to the office of nakwe tu (village elder) opens up the understanding of a whole ensemble of ideas and practices among the Kassena people of West Africa. This article, based on fieldwork in the Upper East Region of Ghana, aims at exploring the thick meaning of this ritual transition, which is characterized by seemingly discordant principles. A prime example from the chiefdom of Paga is taken into account as a starting point in order to launch an ethnografical strategy that consists in following a series of meaningful connections found on the ground: from the specific tactics of people involved in the process to the final funeral rites, from recourses to divination to unstable definitions of reality, from the belief in dangerous, invisible dwarves to tragic accounts of ritual infanticides.
Il processo che porta alla successione al ruolo di nakwe tu (anziano del villaggio) apre uno spazio di comprensione per un intero scenario di idee e pratiche presso i Kassena dell'Africa occidentale. Questo articolo, basato su un lavoro di campo nella regione nordorientale del Ghana, ha l'obiettivo di esplorare la densità di significati di tale transizione rituale, che è caratterizzata da principi apparentemente discordanti. Un caso esemplare relativo al chiefdom di Paga è qui preso in considerazione come punto di partenza al fine di avviare una strategia etnografica consistente nel seguire una serie di signifcative connessioni riscontrate sul terreno: dalle tattiche dei soggetti coinvolti nella successione all'esecuzione dei funerali finali, dal ricorso alla divinazione alla definizione instabile della realtà, dalla credenza in pericolosi nani invisibili ai drammatci resoconti degli infanticidi rituali.
Mangiameli, G. (2015). La densità di una transizione. Successione, divinazione e infanticidio nel Ghana nord-orientale. ANTROPOLOGIA E TEATRO, 6, 110-139 [10.6092/issn.2039-2281/5429].
La densità di una transizione. Successione, divinazione e infanticidio nel Ghana nord-orientale
MANGIAMELI, GAETANO
2015
Abstract
The process of succession to the office of nakwe tu (village elder) opens up the understanding of a whole ensemble of ideas and practices among the Kassena people of West Africa. This article, based on fieldwork in the Upper East Region of Ghana, aims at exploring the thick meaning of this ritual transition, which is characterized by seemingly discordant principles. A prime example from the chiefdom of Paga is taken into account as a starting point in order to launch an ethnografical strategy that consists in following a series of meaningful connections found on the ground: from the specific tactics of people involved in the process to the final funeral rites, from recourses to divination to unstable definitions of reality, from the belief in dangerous, invisible dwarves to tragic accounts of ritual infanticides.File | Dimensione | Formato | |
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