With the aim to contribute to determine an adequate resting time for cattle after long transportation, the effects of different lairage time on some haematic parameters and meat quality of bulls subjected to long commercial journeys were investigated. Thirty-nine Limousine bulls supplied by one farm located near to Saragoza (Spain) were examined after 5 consignments at the final destination, after a journey of 2.550 km, of the “San Giorgio” abattoir (Palermo, Italy). Transport time was of 53.6 ± 10.9 h; lairage duration for bulls of the 1st, 3rd and 5th consignments was of 31 h on average (“Short Lairage” group), whereas, for those of the 2nd and 4th consignments, was of 59 and 57 h, respectively (“Long Lairage” group). As regards the blood cell counts, data showed a significant effect (P< 0.001) of the lairage duration on leukocyte and platelet counts. No significant effect was observed for erythrocyte count, haemoglobin and hematocrit in relation to the lairage duration, even if the repeated measure analysis of variance showed that, irrespectively to the lairage duration, the hematocrit increased significantly from the unloading to the slaughter. Haematological parameters showed a significant (P< 0.05) effect of the lairage time only on CK and Cortisol. CK enzyme showed an increase in the “Short Lairage” group (33.2% vs. 14.3%) whereas, Cortisol showed a decrease in the “Long Lairage” group (36.3% vs. 3.8%). The different lairage duration did not significantly (P> 0.05) affect the incidence of slight and severe bruises of carcass. As regard meat quality, lairage duration has significantly influenced the pHu which was higher (P< 0.01) in the muscle of the animals of the “Long Lairage” group, the luminosity at 24h post mortem which was significantly higher (P< 0.05) in animals of the “Short Lairage” group and the red and yellow indices which were higher in the “Long Lairage” group. “Short Lairage” group showed lower (P< 0.01) value of cooking loss and higher (P< 0.01) value of tenderness. Data show that pre-slaughter lairage duration after a long transport may influence the blood parameters as well as meat quality. On the whole, the increase of the lairage duration over 36 h does not determine any benefit for the animal well-being whereas it can cause a reduction of the beef quality. For so long transports, it should be better an adequate organization of the facilities in order to diminish the pre-slaughter lairage duration.
Al fine di contribuire alla individuazione di un tempo adeguato di sosta al termine di un lungo trasporto, sono stati esaminati gli effetti di diverse durate della sosta al macello su alcuni parametri ematici e sulla qualità della carne in bovini maschi interi sottoposti a viaggi commerciali di lunga durata. Lo studio è stato condotto su 39 vitelloni Limousine allevati nelle medesime condizioni presso un unica azienda situata nelle vicinanze di Saragoza (Spagna). Gli animali sono stati esaminati al termine di 5 viaggi commerciali dopo un tragitto di 2500 km, presso lo stabilimento di macellazione “San Giorgio” di Gangi (Palermo). Il tempo di trasporto è stato pari a ore 53,6±10,9. Per i soggetti della prima, della terza e della quinta consegna, la durata della sosta è risultata compresa tra 24 e 36 ore, con una media pari a 31 ore (gruppo “Short Lairage”), mentre nella terza e nella quinta consegna la sosta è stata pari, rispettivamente, a 57 e 59 ore (gruppo “Long Lairage”). I risultati relativi all’esame emocromo-citometrico, hanno evidenziato un effetto significativo (P>0,001) della durata della sosta pre-macellazione sia sul numero dei leucociti che sulle piastrine. La durata della sosta non ha mostrato avere nessun effetto significativo su globuli rossi, emoglobina ed ematocrito anche se l’analisi della varianza per misure ripetute ha mostrato che, indipendentemente dalla durata della sosta, l’ematocrito è variato significativamente dal momento dello scarico a quello della macellazione, aumentando durante tale periodo. L’analisi statistica effettuata sui parametri ematochimici ha evidenziato un effetto significativo (P>0,05) della durata della sosta solo sull’enzima CK e sul cortisolo. L’enzima CK ha mostrato un incremento nel gruppo “Short Lairage” (33,2% vs 14,3%) mentre il Cortisolo ha mostrato una diminuzione nel gruppo “Long Lairage” (36,3% vs 3,8%). La durata della sosta non ha influenzato significativamente (P>0,05) l’incidenza di lesioni lievi e gravi registrate sulle carcasse. Per quanto concerne la qualità della carne, la durata della sosta ha influenzato significativamente il pHu, risultato più elevato (P>0,01) nel muscolo dei soggetti del gruppo “Long Lairage”; la luminosità a 24h post mortem è risultata significativamente più elevata (P>0,05) nei soggetti del gruppo “Short Lairage” rispetto a quelli del gruppo “Long Lairage”, mentre gli indici del rosso e del giallo sono risultati essere maggiori in quest’ultimo gruppo. Il calo peso dopo cottura è risultato significativamente minore (P>0,01) nel gruppo “Short Lairage”, lo stesso gruppo “Short Lairage” ha fatto registrare carni significativamente più tenere (P>0,01). Dai risultati ottenuti emerge come la durata della sosta pre-macellazione dopo un trasporto di lunga durata può influenzare il quadro ematologico e la qualità della carne. Nel complesso è emerso che prolungare la sosta oltre le 36 ore non provoca alcun beneficio per il benessere dell’animale e rischia di peggiorare la qualità della carne. Nel caso di trasporti così lunghi come quelli esaminati sarebbe opportuno una migliore organizzazione della logistica al fine di ridurre il tempo di attesa degli animali prima della macellazione.
Liotta L., Nanni Costa L., Chiofalo B., Ravarotto L., Chiofalo V. (2007). Effect of lairage duration on some blood constituents and beef quality in bulls after long journey. ITALIAN JOURNAL OF ANIMAL SCIENCE, 6(4), 375-384 [10.4081/ijas.2007.375].
Effect of lairage duration on some blood constituents and beef quality in bulls after long journey
NANNI COSTA, LEONARDO;
2007
Abstract
With the aim to contribute to determine an adequate resting time for cattle after long transportation, the effects of different lairage time on some haematic parameters and meat quality of bulls subjected to long commercial journeys were investigated. Thirty-nine Limousine bulls supplied by one farm located near to Saragoza (Spain) were examined after 5 consignments at the final destination, after a journey of 2.550 km, of the “San Giorgio” abattoir (Palermo, Italy). Transport time was of 53.6 ± 10.9 h; lairage duration for bulls of the 1st, 3rd and 5th consignments was of 31 h on average (“Short Lairage” group), whereas, for those of the 2nd and 4th consignments, was of 59 and 57 h, respectively (“Long Lairage” group). As regards the blood cell counts, data showed a significant effect (P< 0.001) of the lairage duration on leukocyte and platelet counts. No significant effect was observed for erythrocyte count, haemoglobin and hematocrit in relation to the lairage duration, even if the repeated measure analysis of variance showed that, irrespectively to the lairage duration, the hematocrit increased significantly from the unloading to the slaughter. Haematological parameters showed a significant (P< 0.05) effect of the lairage time only on CK and Cortisol. CK enzyme showed an increase in the “Short Lairage” group (33.2% vs. 14.3%) whereas, Cortisol showed a decrease in the “Long Lairage” group (36.3% vs. 3.8%). The different lairage duration did not significantly (P> 0.05) affect the incidence of slight and severe bruises of carcass. As regard meat quality, lairage duration has significantly influenced the pHu which was higher (P< 0.01) in the muscle of the animals of the “Long Lairage” group, the luminosity at 24h post mortem which was significantly higher (P< 0.05) in animals of the “Short Lairage” group and the red and yellow indices which were higher in the “Long Lairage” group. “Short Lairage” group showed lower (P< 0.01) value of cooking loss and higher (P< 0.01) value of tenderness. Data show that pre-slaughter lairage duration after a long transport may influence the blood parameters as well as meat quality. On the whole, the increase of the lairage duration over 36 h does not determine any benefit for the animal well-being whereas it can cause a reduction of the beef quality. For so long transports, it should be better an adequate organization of the facilities in order to diminish the pre-slaughter lairage duration.File | Dimensione | Formato | |
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