A mural painting from the fourteenth century depicting the Pietà lays hidden in a dark enclosed space just to the right of the urn containing the bones of the Blessed Simon of Todi in the chapel of Saint Alexius in the church of San Giacomo Maggiore in Bologna. The painting has already been mentioned as a work from the thirteenth century in an article in the 1934 issue of the «Bollettino Storico Agostiniano». This paper is intended to present the discovery that the painting decorates an arcosolium tomb or arca. Consequently, this grave proves to be the first Trecento sepulchre found in the church of San Giacomo. On the contrary, modern scholars have for a long time known the arche that were along the front and north side of the church. Thanks to an inspection, I have been able to clarify that the painting adorns the background wall of an arca. It is also possible to see the starry sky painted on the intrados and a later figure represented in profile on the right wall. The article deals with the different aspects of the painting: iconography, style and history. Therefore, the paper states how the painting belongs to the late-medieval iconography of the Pietà or Vesperbild, especially with regard to Bologna, where this subject reoccurs with notable frequency in comparison with the rest of Italy. The visual culture of the painter is considered to suggest a date in the second quarter of the fourteenth century on the grounds of its closeness to the emotional and expressive style of the Bolognese painters known as the 1333 Master and the Polyptychs Master. Furthermore, the paper highlights the connection between the surviving examples of that style and the imagines pro remedio animae requested by individuals in their wills, as the painting in San Giacomo seems to be. Finally, this paper suggests some hypotheses on the origin of the painting and the sepulchre, bearing in mind that Fino Beccaro left some money in his will to build an altar dedicated to Saint Marta exactly where the chapel of Saint Alexius is now and that the tomb of Blessed Simon of Todi, who died in 1322, has been recorded to be in this area of the church at least since 1567.
Una pittura murale trecentesca raffigurante la Pietà si trova nascosta in una cavità immediatamente a destra dell’urna con le ossa del beato Simone da Todi nella cappella di sant’Alessio in San Giacomo Maggiore a Bologna. Il dipinto è già citato nel 1934 all’interno del «Bollettino Storico Agostiniano» come opera del XIII secolo. Il contributo intende presentare la scoperta che il dipinto è in realtà parte di una sepoltura ad arcosolio, la quale viene dunque a essere la prima sepoltura trecentesca emersa all’interno dell’edificio, mentre note da tempo sono le arche che si disponevano lungo il fianco settentrionale e la facciata della chiesa. In seguito ad un sopralluogo, ho potuto verificare come il dipinto decori la parete di fondo di un’arca, di cui sono anche visibili il sottarco ornato da un cielo stellato e la parete destra, dove si osserva una figura di profilo di epoca posteriore. L’articolo affronta l’opera nei suoi diversi aspetti: iconografico, stilistico e storico. Pertanto, è precisata l’appartenenza del dipinto alla tradizione iconografica tardo medievale di origine nordica della Pietà o Vesperbild, con particolare riferimento al contesto bolognese, dove questo soggetto ritorna con una frequenza notevole per l’ambiente italiano. Viene la cultura figurativa del pittore anonimo autore del dipinto e proposta una datazione entro il secondo quarto del XIV secolo, prendendo in considerazione confronti con il linguaggio patetico ed espressivo rappresentato a Bologna dal Maestro del 1333 e dal Maestro dei polittici. Si evidenzia quindi la connessione fra le testimonianze esistenti di questo linguaggio e la produzione delle immagini «pro remedio animae» previste dai legati testamentari, come appunto sembra essere anche la nostra pittura. Infine, s’ipotizzano le circostanze dell’origine del dipinto e dell’arca cui appartiene, tenendo presente che in corrispondenza dell’attuale cappella di sant’Alessio fu eretto un altare dedicato a santa Marta per volontà testamentaria di Fino Beccaro nel 1327 e che il sepolcro del beato Simone da Todi, morto nel 1322, è ricordato in quest’area della chiesa dal 1567.
Titolo: | Una nuova presenza trecentesca in San Giacomo Maggiore |
Autore/i: | DEL MONACO, GIANLUCA |
Autore/i Unibo: | |
Anno: | 2012 |
Rivista: | |
Abstract: | A mural painting from the fourteenth century depicting the Pietà lays hidden in a dark enclosed space just to the right of the urn containing the bones of the Blessed Simon of Todi in the chapel of Saint Alexius in the church of San Giacomo Maggiore in Bologna. The painting has already been mentioned as a work from the thirteenth century in an article in the 1934 issue of the «Bollettino Storico Agostiniano». This paper is intended to present the discovery that the painting decorates an arcosolium tomb or arca. Consequently, this grave proves to be the first Trecento sepulchre found in the church of San Giacomo. On the contrary, modern scholars have for a long time known the arche that were along the front and north side of the church. Thanks to an inspection, I have been able to clarify that the painting adorns the background wall of an arca. It is also possible to see the starry sky painted on the intrados and a later figure represented in profile on the right wall. The article deals with the different aspects of the painting: iconography, style and history. Therefore, the paper states how the painting belongs to the late-medieval iconography of the Pietà or Vesperbild, especially with regard to Bologna, where this subject reoccurs with notable frequency in comparison with the rest of Italy. The visual culture of the painter is considered to suggest a date in the second quarter of the fourteenth century on the grounds of its closeness to the emotional and expressive style of the Bolognese painters known as the 1333 Master and the Polyptychs Master. Furthermore, the paper highlights the connection between the surviving examples of that style and the imagines pro remedio animae requested by individuals in their wills, as the painting in San Giacomo seems to be. Finally, this paper suggests some hypotheses on the origin of the painting and the sepulchre, bearing in mind that Fino Beccaro left some money in his will to build an altar dedicated to Saint Marta exactly where the chapel of Saint Alexius is now and that the tomb of Blessed Simon of Todi, who died in 1322, has been recorded to be in this area of the church at least since 1567. |
Abstract: | Una pittura murale trecentesca raffigurante la Pietà si trova nascosta in una cavità immediatamente a destra dell’urna con le ossa del beato Simone da Todi nella cappella di sant’Alessio in San Giacomo Maggiore a Bologna. Il dipinto è già citato nel 1934 all’interno del «Bollettino Storico Agostiniano» come opera del XIII secolo. Il contributo intende presentare la scoperta che il dipinto è in realtà parte di una sepoltura ad arcosolio, la quale viene dunque a essere la prima sepoltura trecentesca emersa all’interno dell’edificio, mentre note da tempo sono le arche che si disponevano lungo il fianco settentrionale e la facciata della chiesa. In seguito ad un sopralluogo, ho potuto verificare come il dipinto decori la parete di fondo di un’arca, di cui sono anche visibili il sottarco ornato da un cielo stellato e la parete destra, dove si osserva una figura di profilo di epoca posteriore. L’articolo affronta l’opera nei suoi diversi aspetti: iconografico, stilistico e storico. Pertanto, è precisata l’appartenenza del dipinto alla tradizione iconografica tardo medievale di origine nordica della Pietà o Vesperbild, con particolare riferimento al contesto bolognese, dove questo soggetto ritorna con una frequenza notevole per l’ambiente italiano. Viene la cultura figurativa del pittore anonimo autore del dipinto e proposta una datazione entro il secondo quarto del XIV secolo, prendendo in considerazione confronti con il linguaggio patetico ed espressivo rappresentato a Bologna dal Maestro del 1333 e dal Maestro dei polittici. Si evidenzia quindi la connessione fra le testimonianze esistenti di questo linguaggio e la produzione delle immagini «pro remedio animae» previste dai legati testamentari, come appunto sembra essere anche la nostra pittura. Infine, s’ipotizzano le circostanze dell’origine del dipinto e dell’arca cui appartiene, tenendo presente che in corrispondenza dell’attuale cappella di sant’Alessio fu eretto un altare dedicato a santa Marta per volontà testamentaria di Fino Beccaro nel 1327 e che il sepolcro del beato Simone da Todi, morto nel 1322, è ricordato in quest’area della chiesa dal 1567. |
Data stato definitivo: | 2016-12-19T14:50:41Z |
Appare nelle tipologie: | 1.01 Articolo in rivista |