Umberto Saba (1883–1957) spent the years of his rediscovery as a central poet and author in the panorama of cultural renewal in post-war Italy living between Florence, Rome, Milan and Trieste. Indeed, precisely when he lived in Rome and in Milan he had important editorial contacts: in that period, he wrote and published «Mediterranee» (Milan, Mondadori 1946), the prose of «Scorciatoie e raccontini» (Milan, Mondadori 1946), the third edition of the «Canzoniere (1900 –1947)» (Rome, Einaudi 1948) and the fundamental «Storia e cronistoria del Canzoniere» (Milan, Mondadori 1948). In the same period, he also started the publication of his complete works, in fifteen volumes (Milan, Mondadori 1949–1959). Saba also encountered a large part of the poetry of those years, in particular two poets then belonging to a much younger generation, Vittorio Sereni (1913–1983) and Giovanni Giudici (1924–2011), in whose poetics Saba’s lesson and model were very influential.
Umberto Saba (1883–1957) visse i decisivi anni della sua riscoperta come poeta e autore centrale nel panorama di rinnovamento culturale dell’Italia del secondo dopoguerra tra Firenze, Roma, Milano e Trieste. Proprio mentre si trovava a Roma e a Milano ebbe importanti contatti editoriali: nel giro di pochi anni uscirono «Mediterranee» (Milano, Mondadori 1946), le prose di «Scorciatoie e raccontini» (Milano, Mondadori 1946), la terza edizione del «Canzoniere (1900 –1947)» (Torino, Einaudi 1948), il fondamentale saggio «Storia e cronistoria del Canzoniere» (Milano, Mondadori 1948) e venne avviata la pubblicazione dell’opera omnia, in quindici volumi (Milano, Mondadori 1949–1959). Nello stesso periodo, Saba entrò anche in contatto con grande parte della poesia di quegli anni, in particolar modo con due poeti allora appartenenti a una generazione ben più giovane, Vittorio Sereni (1913–1983) e Giovanni Giudici (1924–2011), nelle cui poetiche molto agirono la lezione e il modello sabiani.
Carrera, F. (2025). "A Great Love, A Great Pain": Saba's Lesson on Vittorio Sereni and Giovanni Giudici. TEXTUAL CULTURES, XVIII/2, 83-101 [10.14434/tc.v18i2.42353].
"A Great Love, A Great Pain": Saba's Lesson on Vittorio Sereni and Giovanni Giudici
Federico Carrera
2025
Abstract
Umberto Saba (1883–1957) spent the years of his rediscovery as a central poet and author in the panorama of cultural renewal in post-war Italy living between Florence, Rome, Milan and Trieste. Indeed, precisely when he lived in Rome and in Milan he had important editorial contacts: in that period, he wrote and published «Mediterranee» (Milan, Mondadori 1946), the prose of «Scorciatoie e raccontini» (Milan, Mondadori 1946), the third edition of the «Canzoniere (1900 –1947)» (Rome, Einaudi 1948) and the fundamental «Storia e cronistoria del Canzoniere» (Milan, Mondadori 1948). In the same period, he also started the publication of his complete works, in fifteen volumes (Milan, Mondadori 1949–1959). Saba also encountered a large part of the poetry of those years, in particular two poets then belonging to a much younger generation, Vittorio Sereni (1913–1983) and Giovanni Giudici (1924–2011), in whose poetics Saba’s lesson and model were very influential.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


