This paper explores the relationship between AI and human intelligence, the influence of AI on teaching and learning process, and the role of psy-chological and pedagogical theories in shaping learning and education in the AI era. Goal-oriented motivational theories and the construct of a growth mindset are employed to critically engage with the complex dy-namics among AI, learning and education. In particular, the discussion aims to highlight, on the one hand, the risks of an uncritical adoption of AI, which may foster performative learning and mechanisms od cognitive disengagement; and, on the other hand, the need to situate AI within a robust pedagogical framework that promotes a critical, ethical, relational, and democratic approach to education.
Il presente contributo esplora la relazione tra IA e intelligenza umana, l’influenza dell’IA sul processo di insegnamento-apprendimento e il ruo-lo delle teorie psicologiche e pedagogiche nell’orientare l’apprendimen-to e l’educazione nell’era dell’IA. Le teorie motivazionali orientate agli obiettivi e il costrutto del growth mindset sono utilizzati per problema-tizzare la dinamica tra IA, apprendimento ed educazione. In particolare, si intendono evidenziare, da un lato, i rischi di un uso acritico dell’IA, in grado di promuovere un apprendimento performativo e meccanismi di deresponsabilizzazione cognitiva e, dall’altro, la necessità di inserire l’IA in una cornice pedagogica robusta capace di promuovere una dimensione critica, etica, relazionale e democratica dell’educazione.
Soriani, A., Bonafede, P., Ricci, A. (2025). “Scrivimi un titolo per un paper che mi faccia sembrare intelligente”. L’impatto dell’IA sull’insegnamento, l’apprendimento e la forma mentis di docenti e studenti. PAIDEUTIKA, 21(42), 111-138 [10.57609/paideutika.vi42.10425].
“Scrivimi un titolo per un paper che mi faccia sembrare intelligente”. L’impatto dell’IA sull’insegnamento, l’apprendimento e la forma mentis di docenti e studenti
Alessandro Soriani;Aurora Ricci
2025
Abstract
This paper explores the relationship between AI and human intelligence, the influence of AI on teaching and learning process, and the role of psy-chological and pedagogical theories in shaping learning and education in the AI era. Goal-oriented motivational theories and the construct of a growth mindset are employed to critically engage with the complex dy-namics among AI, learning and education. In particular, the discussion aims to highlight, on the one hand, the risks of an uncritical adoption of AI, which may foster performative learning and mechanisms od cognitive disengagement; and, on the other hand, the need to situate AI within a robust pedagogical framework that promotes a critical, ethical, relational, and democratic approach to education.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
P42_sorianietal.pdf
accesso aperto
Descrizione: Soriani_Bonafede_Ricci_2025
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo (CCBYNCSA)
Dimensione
215.96 kB
Formato
Adobe PDF
|
215.96 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


