This paper analyses the perceptions, current uses, and perspective views of a peculiar heritage landscape: a linear walkable and cyclable elevated riverbank. Walking and cycling trails are slow-mobility infrastructures that connect different heritage landscapes at local, regional, and transnational levels. At the same time, the trail is a heritage landscape, constantly reshaped and negotiated by the interactions of humans and nature. To highlight the stakeholders’ perspectives towards this specific object, the so-called Percorso Primaro, one of the pilot areas of the H2020 project rurAllure, is taken as a case study. Overlapping in the Argenta Municipality (Italy) with the Via Romea Germanica, a medieval pilgrimage route extending from Stade (Germany) to Rome, the Primaro trail stretches along the banks of the old “Po di Primaro” river, an unmistakable landmark standing out above the almost flat landscape and thus a relevant element of territorial identity. Using a qualitative case study, we explore the locally promoted initiatives to enhance the Primaro trail as a slow mobility axis and heritage landscape. By comparing these initiatives with the viewpoints and goals of supra-local actors, we contribute to a better understanding of the contested representations and practices over the same slow mobility infrastructure and its complex heritage-making and governance process.

Questo articolo analizza le percezioni, gli usi attuali e le prospettive future di un patrimonio paesaggistico peculiare: un argine sopraelevato lineare percorribile a piedi e in bicicletta. I percorsi ciclo-pedonali sono infrastrutture di mobilità lenta che collegano diversi paesaggi patrimoniali a livello locale, regionale e transnazionale. Allo stesso tempo, il sentiero è un patrimonio paesaggistico, costantemente rimodellato e negoziato dalle interazioni tra uomo e natura. Per evidenziare le prospettive degli stakeholder nei confronti di questo oggetto specifico, viene preso come caso di studio il cosiddetto Percorso Primaro, una delle aree pilota del progetto H2020 rurAllure. Sovrapponendosi nel Comune di Argenta (Italia) alla Via Romea Germanica, una via di pellegrinaggio medievale che si sviluppa da Stade (Germania) a Roma, il Percorso Primaro si estende lungo le rive dell'antico fiume "Po di Primaro", un punto di riferimento inconfondibile che si eleva sul paesaggio quasi pianeggiante, costituendo così un forte elemento di identità territoriale. Utilizzando un caso di studio qualitativo, esploriamo le iniziative promosse a livello locale per valorizzare il sentiero Primaro come asse di mobilità lenta e patrimonio paesaggistico. Confrontando queste iniziative con i punti di vista e gli obiettivi degli attori sovra-locali, contribuiamo a una migliore comprensione delle rappresentazioni e delle pratiche contestate relative alla stessa infrastruttura di mobilità lenta e al suo complesso processo di patrimonializzazione e di governance.

Gasparini, M.L., Mariotti, A. (2025). Negotiating Between Slow Mobility and Heritagisation: Multi-Stakeholder’s Perceptions, Uses and Perspective Views over Heritage Landscape. BOLLETTINO DELLA SOCIETÀ GEOGRAFICA ITALIANA, Just Accepted, 1-21.

Negotiating Between Slow Mobility and Heritagisation: Multi-Stakeholder’s Perceptions, Uses and Perspective Views over Heritage Landscape

Maria Laura Gasparini
Primo
;
Alessia Mariotti
Secondo
2025

Abstract

This paper analyses the perceptions, current uses, and perspective views of a peculiar heritage landscape: a linear walkable and cyclable elevated riverbank. Walking and cycling trails are slow-mobility infrastructures that connect different heritage landscapes at local, regional, and transnational levels. At the same time, the trail is a heritage landscape, constantly reshaped and negotiated by the interactions of humans and nature. To highlight the stakeholders’ perspectives towards this specific object, the so-called Percorso Primaro, one of the pilot areas of the H2020 project rurAllure, is taken as a case study. Overlapping in the Argenta Municipality (Italy) with the Via Romea Germanica, a medieval pilgrimage route extending from Stade (Germany) to Rome, the Primaro trail stretches along the banks of the old “Po di Primaro” river, an unmistakable landmark standing out above the almost flat landscape and thus a relevant element of territorial identity. Using a qualitative case study, we explore the locally promoted initiatives to enhance the Primaro trail as a slow mobility axis and heritage landscape. By comparing these initiatives with the viewpoints and goals of supra-local actors, we contribute to a better understanding of the contested representations and practices over the same slow mobility infrastructure and its complex heritage-making and governance process.
2025
Gasparini, M.L., Mariotti, A. (2025). Negotiating Between Slow Mobility and Heritagisation: Multi-Stakeholder’s Perceptions, Uses and Perspective Views over Heritage Landscape. BOLLETTINO DELLA SOCIETÀ GEOGRAFICA ITALIANA, Just Accepted, 1-21.
Gasparini, Maria Laura; Mariotti, Alessia
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1028650
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact