This essay examines representations of zombies in contemporary serial narratives from a semiotic perspective. Unlike traditional models, in which profound oppositions such as life/death and nature/culture guide the narrative, in serial productions it is narrative choices that shape and activate these underlying categories. Using Victor Turner's concept of liminality, zombies are considered “threshold people,” capable of embodying a multiplicity of representations. Considering zombies as discursive configurations, the study shows how showrunners adapt the figure of the zombie to reflect current concerns and themes. A quantitative analysis of IMDb data provides empirical support for these findings, demonstrating the enduring appeal and adaptability of the zombie.

Questo saggio esamina le rappresentazioni degli zombi nelle narrazioni seriali contemporanee da un punto di vista semiotico. A differenza dei modelli tradizionali, in cui opposizioni profonde come vita/morte e natura/cultura orientano la narrazione, nelle produzioni seriali sono le scelte narrative a plasmare e attivare queste categorie sottostanti. Utilizzando il concetto di liminalità di Victor Turner, gli zombi sono considerati "threshold people", in grado di incarnare una molteplicità di rappresentazioni. Considerando gli zombi come configurazioni discorsive, lo studio mostra come gli showrunner adattino la figura dello zombi per riflettere le preoccupazioni e i temi di attualità. Un'analisi quantitativa dei dati di IMDb fornisce un supporto empirico a questi risultati, mostrando l'attrattiva duratura e l'adattabilità dello zombi.

Degli Esposti, M., Pescatore, G. (2025). Zombies as Threshold Figures. Liminality and Narrative Investment in Serial Productions. OCULA, 26, 106-124 [10.57576/ocula2025-35].

Zombies as Threshold Figures. Liminality and Narrative Investment in Serial Productions

Mirko degli Esposti;Guglielmo Pescatore
2025

Abstract

This essay examines representations of zombies in contemporary serial narratives from a semiotic perspective. Unlike traditional models, in which profound oppositions such as life/death and nature/culture guide the narrative, in serial productions it is narrative choices that shape and activate these underlying categories. Using Victor Turner's concept of liminality, zombies are considered “threshold people,” capable of embodying a multiplicity of representations. Considering zombies as discursive configurations, the study shows how showrunners adapt the figure of the zombie to reflect current concerns and themes. A quantitative analysis of IMDb data provides empirical support for these findings, demonstrating the enduring appeal and adaptability of the zombie.
2025
Degli Esposti, M., Pescatore, G. (2025). Zombies as Threshold Figures. Liminality and Narrative Investment in Serial Productions. OCULA, 26, 106-124 [10.57576/ocula2025-35].
Degli Esposti, Mirko; Pescatore, Guglielmo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
OCULA-35-DEGLIESPOSTI-PESCATORE-Zombies-as-threshold-figures-liminality-and-narrative-investme.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.11 MB
Formato Adobe PDF
1.11 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1024293
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact