This essay examines representations of zombies in contemporary serial narratives from a semiotic perspective. Unlike traditional models, in which profound oppositions such as life/death and nature/culture guide the narrative, in serial productions it is narrative choices that shape and activate these underlying categories. Using Victor Turner's concept of liminality, zombies are considered “threshold people,” capable of embodying a multiplicity of representations. Considering zombies as discursive configurations, the study shows how showrunners adapt the figure of the zombie to reflect current concerns and themes. A quantitative analysis of IMDb data provides empirical support for these findings, demonstrating the enduring appeal and adaptability of the zombie.
Questo saggio esamina le rappresentazioni degli zombi nelle narrazioni seriali contemporanee da un punto di vista semiotico. A differenza dei modelli tradizionali, in cui opposizioni profonde come vita/morte e natura/cultura orientano la narrazione, nelle produzioni seriali sono le scelte narrative a plasmare e attivare queste categorie sottostanti. Utilizzando il concetto di liminalità di Victor Turner, gli zombi sono considerati "threshold people", in grado di incarnare una molteplicità di rappresentazioni. Considerando gli zombi come configurazioni discorsive, lo studio mostra come gli showrunner adattino la figura dello zombi per riflettere le preoccupazioni e i temi di attualità. Un'analisi quantitativa dei dati di IMDb fornisce un supporto empirico a questi risultati, mostrando l'attrattiva duratura e l'adattabilità dello zombi.
Degli Esposti, M., Pescatore, G. (2025). Zombies as Threshold Figures. Liminality and Narrative Investment in Serial Productions. OCULA, 26, 106-124 [10.57576/ocula2025-35].
Zombies as Threshold Figures. Liminality and Narrative Investment in Serial Productions
Mirko degli Esposti;Guglielmo Pescatore
2025
Abstract
This essay examines representations of zombies in contemporary serial narratives from a semiotic perspective. Unlike traditional models, in which profound oppositions such as life/death and nature/culture guide the narrative, in serial productions it is narrative choices that shape and activate these underlying categories. Using Victor Turner's concept of liminality, zombies are considered “threshold people,” capable of embodying a multiplicity of representations. Considering zombies as discursive configurations, the study shows how showrunners adapt the figure of the zombie to reflect current concerns and themes. A quantitative analysis of IMDb data provides empirical support for these findings, demonstrating the enduring appeal and adaptability of the zombie.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
OCULA-35-DEGLIESPOSTI-PESCATORE-Zombies-as-threshold-figures-liminality-and-narrative-investme.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
1.11 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.11 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


