This article offers a reflexive examination of the construction and operationalization of complex theoretical constructs in educational research, focusing specifically on the notion of a shared culture of assessment. Building on an action research project conducted in an Italian science-oriented upper secondary school (23 students, 8 teachers), it reconstructs the design and implementation of the Patto per la valutazione (“Assessment Pact”) as both an operational device and a participatory process. Adopting an integrated constructivist perspective, the paper foregrounds reflexivity as a critical resource for interrogating the relationship between theory and practice, assessing the adequacy of empirical representations, and positioning the researcher’s role as situated and dialogic. The discussion elucidates the methodological and pedagogical implications of co-constructing shared assessment practices and clarifies how such inquiry contributes to current debates on research for educational change.
Il presente contributo si configura come un articolo riflessivo sul processo di costruzione e operazionalizzazione di costrutti teorici complessi nella ricerca educativa, con particolare riferimento al concetto di cultura condivisa della valutazione. A partire da una ricerca-azione condotta in una classe di liceo scientifico (23 studenti, 8 docenti), si analizza il percorso che ha portato alla progettazione e implementazione del Patto per la valutazione, inteso sia come strumento operativo sia come processo partecipativo. L’articolo adotta una prospettiva costruttivista integrata, valorizzando la riflessività come risorsa per interrogare il rapporto tra teoria e prassi, l’adeguatezza delle rappresentazioni empiriche e il ruolo situato del ricercatore. Le sfide affrontate nella co-costruzione di pratiche valutative con divise sono discusse alla luce delle implicazioni metodologiche e pedagogiche di una ricerca orientata al cambiamento.
Marcuccio, M., Torresani, S. (2025). Costruire una cultura della valutazione condivisa in classe attraverso il patto per la valutazione. Una riflessione metodologica. Trieste : EUT Edizioni Università di Trieste.
Costruire una cultura della valutazione condivisa in classe attraverso il patto per la valutazione. Una riflessione metodologica
Massimo Marcuccio
Primo
;Sofia Torresani
2025
Abstract
This article offers a reflexive examination of the construction and operationalization of complex theoretical constructs in educational research, focusing specifically on the notion of a shared culture of assessment. Building on an action research project conducted in an Italian science-oriented upper secondary school (23 students, 8 teachers), it reconstructs the design and implementation of the Patto per la valutazione (“Assessment Pact”) as both an operational device and a participatory process. Adopting an integrated constructivist perspective, the paper foregrounds reflexivity as a critical resource for interrogating the relationship between theory and practice, assessing the adequacy of empirical representations, and positioning the researcher’s role as situated and dialogic. The discussion elucidates the methodological and pedagogical implications of co-constructing shared assessment practices and clarifies how such inquiry contributes to current debates on research for educational change.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
16_Marcuccio-Torresani_atti-sird-2025.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
281.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
281.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


