Global Citizenship Education (GCED) is often regarded as an elusive concept, complicating its translation into concrete educational practices. This paper provides a practical device for situating oneself within the vast conceptual field of GCED, based on empirical research that combines systematic analysis of academic literature and interviews with influential stakeholders. The proposed model identifies four "ideal types" of GCED: Critical, Transformative, Cosmopolitan, and Market-oriented, each with a distinctive perspective. This device is meant to clarify conceptual ambiguities and provide practical guidance for educators, policy-makers and professionals, contributing to making GCED more concrete and meaningful in educational policy and practice.

L'educazione alla cittadinanza globale (ECG) è spesso considerata un concetto ambiguo e sfuggente, e questo rende estremamente complessa la sua trasformazione in pratiche educative concrete. Questo testo offre uno strumento pratico per situarsi all'interno del vasto campo concettuale della ECG, basato su un'indagine empirica che combina analisi sistematica della letteratura scientifica e interviste con stakeholder influenti. Il modello proposto identifica quattro "idealtipi" di ECG: Critico, Trasformativo, Cosmopolita e Orientato al mercato, ciascuno con una prospettiva distintiva. Questo dispositivo aiuta a chiarire le ambiguità concettuali e a fornire una guida pratica per educatori, decisori politici e professionisti, contribuendo a rendere la ECG più concreta e significativa nell'ambito delle politiche e delle pratiche educative.

Tarozzi, M. (2024). ECG: dal “che cosa” al “come mi posiziono”. 4 Idealtipi di ECG, 2024, 1-9 [10.6092/unibo/amsacta/7596].

ECG: dal “che cosa” al “come mi posiziono”. 4 Idealtipi di ECG

Massimiliano Tarozzi
2024

Abstract

Global Citizenship Education (GCED) is often regarded as an elusive concept, complicating its translation into concrete educational practices. This paper provides a practical device for situating oneself within the vast conceptual field of GCED, based on empirical research that combines systematic analysis of academic literature and interviews with influential stakeholders. The proposed model identifies four "ideal types" of GCED: Critical, Transformative, Cosmopolitan, and Market-oriented, each with a distinctive perspective. This device is meant to clarify conceptual ambiguities and provide practical guidance for educators, policy-makers and professionals, contributing to making GCED more concrete and meaningful in educational policy and practice.
2024
Tarozzi, M. (2024). ECG: dal “che cosa” al “come mi posiziono”. 4 Idealtipi di ECG, 2024, 1-9 [10.6092/unibo/amsacta/7596].
Tarozzi, Massimiliano
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tarozzi-M.-2024.-ECG-dal-che-cosa-al-come-mi-posiziono.-4-Idealtipi-di-ECG-1.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 392.99 kB
Formato Adobe PDF
392.99 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1022290
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact