In the age of the Anthropocene, the actions of the A22 network – including Just Stop Oil and Ultima Generazione – emerge as liminal practices in which aesthetics, political dissent, and media spectacle intersect, challenging conventional boundaries between art and activism. This study analyzes these interventions through a material-discursive lens inspired by Karen Barad’s agential realism, highlighting how symbolic elements and economic infrastructures co-constitute the political significance of activist practices. Drawing on the theoretical contributions of Gregory Sholette, Boris Groys, and Jacques Rancière, the article addresses the structural tension between the transformative function and the spectacular neutralization of activist art, exploring the concepts of “bare art” and defunctionalizing aestheticization. Through emblematic case studies, it shows how such actions perform a re-semantization of place, turning contested sites into palimpsests of the climate crisis. The article further investigates the political ambivalences of transnational funding, interrogating the ideological and geopolitical implications of climate protest. In doing so, it reveals both the contradictions and the generative potential of aesthetic-political activation, which—despite the risk of co-optation—opens space for new imaginaries of radical dissent.

Nell’epoca dell’Antropocene, le azioni della rete A22 – tra cui Just Stop Oil e Ultima Generazione – si configurano come pratiche liminali in cui estetica, dissenso politico e spettacolarità mediatica si intrecciano, sfidando le categorie convenzionali dell’arte e dell’attivismo. Questo studio analizza tali interventi attraverso una prospettiva materiale-discorsiva ispirata al realismo agenziale di Karen Barad, evidenziando come elementi simbolici e infrastrutture economiche co-costituiscano il significato politico delle pratiche. Sulla scorta di Gregory Sholette, Boris Groys e Jacques Rancière, l’articolo problematizza la tensione strutturale tra funzione trasformativa e rischio di neutralizzazione spettacolare dell’arte attivista, esplorando il concetto di “nuda arte” e di estetizzazione defunzionalizzante. Attraverso casi studio emblematici si evidenzia come tali azioni performino una risemantizzazione dei luoghi, rendendoli palinsesti della crisi climatica. L’articolo discute, inoltre, le ambivalenze politiche legate ai finanziamenti transnazionali, interrogando le implicazioni ideologiche e geopolitiche della protesta. Emergono così le contraddizioni e le potenzialità di un’attivazione estetico-politica che, pur rischiando la cooptazione, dischiude nuovi immaginari per un dissenso radicale.

Sharipova, E. (2024). Tra estetica e politica nell’attivismo climatico: analisi materiale-discorsiva della rete A22. PIANO B, 9(1), 117-141 [10.6092/issn.2531-9876/20022].

Tra estetica e politica nell’attivismo climatico: analisi materiale-discorsiva della rete A22

Elmira Sharipova
Primo
2024

Abstract

In the age of the Anthropocene, the actions of the A22 network – including Just Stop Oil and Ultima Generazione – emerge as liminal practices in which aesthetics, political dissent, and media spectacle intersect, challenging conventional boundaries between art and activism. This study analyzes these interventions through a material-discursive lens inspired by Karen Barad’s agential realism, highlighting how symbolic elements and economic infrastructures co-constitute the political significance of activist practices. Drawing on the theoretical contributions of Gregory Sholette, Boris Groys, and Jacques Rancière, the article addresses the structural tension between the transformative function and the spectacular neutralization of activist art, exploring the concepts of “bare art” and defunctionalizing aestheticization. Through emblematic case studies, it shows how such actions perform a re-semantization of place, turning contested sites into palimpsests of the climate crisis. The article further investigates the political ambivalences of transnational funding, interrogating the ideological and geopolitical implications of climate protest. In doing so, it reveals both the contradictions and the generative potential of aesthetic-political activation, which—despite the risk of co-optation—opens space for new imaginaries of radical dissent.
2024
Sharipova, E. (2024). Tra estetica e politica nell’attivismo climatico: analisi materiale-discorsiva della rete A22. PIANO B, 9(1), 117-141 [10.6092/issn.2531-9876/20022].
Sharipova, Elmira
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
07_Sharipova.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo (CCBYNCSA)
Dimensione 946.35 kB
Formato Adobe PDF
946.35 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1021874
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact