In today’s globalized world, prohibition signage plays a crucial role in ensuring safety and order in public and shared spaces. Its effectiveness depends not only on the choice of the correct symbol but also on the communicative power of design. Well-designed signage can convey the message immediately, unequivocally, and understandably to a diverse audience, overcoming linguistic and cultural barriers. This study delves into the analysis of prohibition signage across five continents: Europe, Asia, America, Africa, and Oceania. Through a comparison of cultures and design, the importance of an intercultural approach in creating universal signage that is effective, safe, and understandable for everyone is highlighted. A comparative analysis of images and texts collected from prohibition signs reveals a variety of differences and similarities between the continents. Europe favors a clear and simple design, with universal symbols, bright colors, and legible fonts. Asia presents a blend of tradition and modernity, with traditional pictograms alongside more modern symbols and explanatory images. America prefers a pragmatic and direct design, with simple symbols and clear messages. Africa utilizes vibrant colors and iconic symbols inspired by local culture, while Oceania features accentuated color contrasts and explanatory images. Beyond the continental differences, the study emphasizes the importance of effective design that considers the universality of symbols, the clarity of the message, the visibility of signage, color contrast, system consistency, and cultural appropriateness. Well-designed prohibition signage, which harnesses the communicative power of design, plays a pivotal role in ensuring safety and order in public and shared spaces.
Nell’odierno panorama globale, la segnaletica di di- vieto assume un ruolo fondamentale per garantire la sicurezza e l’ordine in contesti pubblici e condivi- si. La sua efficacia dipende non solo dalla scelta del simbolo corretto, ma anche dal potere comunicativo del design. Un design ben congegnato può trasmette- re il messaggio in modo immediato, inequivocabile e comprensibile per un pubblico eterogeneo, superan- do le barriere linguistiche e culturali. Questo studio approfondisce l’analisi della segnaletica di divieto in cinque continenti: Europa, Asia, America, Africa e Oceania. Attraverso un confronto tra culture e de- sign, si evidenzia l’importanza di un approccio inter- culturale nella creazione di una segnaletica univer- sale che sia efficace, sicura e comprensibile per tutti. L’analisi comparativa di immagini e testi raccolti da cartelli di divieto evidenzia una varietà di differenze e similitudini tra i continenti. In Europa prevale un design chiaro e semplice, con simboli universali, colo- ri vivaci e font leggibili. L’Asia presenta un connubio tra tradizione e modernità, con pittogrammi tradi- zionali affiancati a simboli più moderni e immagini esplicative. L’America predilige un design pragmati- co e diretto, con simboli semplici e messaggi chiari. L’Africa utilizza colori vivaci e simboli iconici ispirati alla cultura locale, mentre l’Oceania presenta contra- sti cromatici accentuati e immagini esplicative. Oltre alle differenze continentali, lo studio sottolinea l’importanza di un design efficace che consideri l’u- niversalità dei simboli, la chiarezza del messaggio, la visibilità della segnaletica, il contrasto cromatico, la coerenza del sistema e l’appropriazione culturale. Una segnaletica di divieto ben progettata, che sfrut- ta il potere comunicativo del design, gioca un ruolo cruciale nel garantire la sicurezza e l’ordine in contesti pubblici e condivisi.
Bartolomei, C., Morganti, C., Gardini, M. (2025). Un viaggio tra simboli e colori: la segnaletica dei divieti. Alghero : PUBLICA.
Un viaggio tra simboli e colori: la segnaletica dei divieti
Cristiana Bartolomei;Caterina Morganti;
2025
Abstract
In today’s globalized world, prohibition signage plays a crucial role in ensuring safety and order in public and shared spaces. Its effectiveness depends not only on the choice of the correct symbol but also on the communicative power of design. Well-designed signage can convey the message immediately, unequivocally, and understandably to a diverse audience, overcoming linguistic and cultural barriers. This study delves into the analysis of prohibition signage across five continents: Europe, Asia, America, Africa, and Oceania. Through a comparison of cultures and design, the importance of an intercultural approach in creating universal signage that is effective, safe, and understandable for everyone is highlighted. A comparative analysis of images and texts collected from prohibition signs reveals a variety of differences and similarities between the continents. Europe favors a clear and simple design, with universal symbols, bright colors, and legible fonts. Asia presents a blend of tradition and modernity, with traditional pictograms alongside more modern symbols and explanatory images. America prefers a pragmatic and direct design, with simple symbols and clear messages. Africa utilizes vibrant colors and iconic symbols inspired by local culture, while Oceania features accentuated color contrasts and explanatory images. Beyond the continental differences, the study emphasizes the importance of effective design that considers the universality of symbols, the clarity of the message, the visibility of signage, color contrast, system consistency, and cultural appropriateness. Well-designed prohibition signage, which harnesses the communicative power of design, plays a pivotal role in ensuring safety and order in public and shared spaces.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
full paper pubblicato_Linguaggi.pdf
accesso aperto
Descrizione: full paper pubblicato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
4.71 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.71 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


