Over the past two decades, there has been increasing effort to identify points of convergence between the principles of abolitionist feminism and the struggles of ecofeminist movements. The publication of Golden Gulag (2007) by Black feminist geographer Ruth W. Gilmore was a groundbreaking contribution, sparking a series of reflections on how the presence and persistence of carceral institutions harm both the environment and the lives and survival of women. This paper aims to reflect on the educational care practices that can be inferred from and suggested by the contributions of ecofeminist and abolitionist authors. Why is thehorizon of prison abolition ecofeminist? What are the characteristics of educational practices shaped by a feminist, decolonial, ecological, and abolitionist perspective?

La ricerca di punti di contatto tra le istanze del femminismo abolizionista e quelle delle lotte ecofemministe si è moltiplicata negli ultimi vent’anni. La pubblicazione di Golden Gulag (2007), di Ruth W. Gilmore, fu pioniera di una serie di riflessioni su come la presenza e persistenza delle istituzioni carcerarie avesse un impatto deleterio sull’ambiente così come sulla vita e la so-pravvivenza delle donne. Il contributo intende riflettere sulle pratiche di cura educativa evincibili e suggerite dai contributi delle autrici femministe, ecologiste ed abolizioniste: perché l’orizzonte dell’abolizionismo carcerario è ecofemminista? quali sono le caratteristiche di pratiche educative interessate da una prospettiva femminista, decoloniale, ecologista e abolizionista?

De Rocco, G. (2025). Ecofeminism and Deinstitutionalization: Educational Practices and Visions of Care = Ecofemminismo e deistituzionalizzazione: pratiche educative e orizzonti di cura. WOMEN & EDUCATION, 3(5), 64-69 [10.7346/-we-III-05-25_12].

Ecofeminism and Deinstitutionalization: Educational Practices and Visions of Care = Ecofemminismo e deistituzionalizzazione: pratiche educative e orizzonti di cura

De Rocco Giulia
2025

Abstract

Over the past two decades, there has been increasing effort to identify points of convergence between the principles of abolitionist feminism and the struggles of ecofeminist movements. The publication of Golden Gulag (2007) by Black feminist geographer Ruth W. Gilmore was a groundbreaking contribution, sparking a series of reflections on how the presence and persistence of carceral institutions harm both the environment and the lives and survival of women. This paper aims to reflect on the educational care practices that can be inferred from and suggested by the contributions of ecofeminist and abolitionist authors. Why is thehorizon of prison abolition ecofeminist? What are the characteristics of educational practices shaped by a feminist, decolonial, ecological, and abolitionist perspective?
2025
De Rocco, G. (2025). Ecofeminism and Deinstitutionalization: Educational Practices and Visions of Care = Ecofemminismo e deistituzionalizzazione: pratiche educative e orizzonti di cura. WOMEN & EDUCATION, 3(5), 64-69 [10.7346/-we-III-05-25_12].
De Rocco, Giulia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
064-069+-+12+De+Rocco.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 126.44 kB
Formato Adobe PDF
126.44 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1019171
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact