Despite extensive evidence supporting the effectiveness of formative assessment (FA) strategies, their implementation remains challenging for the majority of teachers. The literature identifies two broad categories of factors that influence teachers’ intentions and actual use of FA strategies: personal factors and contextual factors. Through a collective case study employing mixed methods (parallel architecture with a complementary research strategy), this study aims to examine whether, to what extent, and in what interrelation teachers’ personal values, perceived self-efficacy, and assessment literacy influence their beliefs about the functions of assessment, the role of errors in the classroom, and their willingness to adopt FA strategies. Additionally, the study investigates how these relationships vary according to the assessment culture of the teachers’ respective schools. Four secondary schools in the Emilia-Romagna region were selected as case studies, with three main actions undertaken to achieve the research objectives. The first phase involved assessing the institutional assessment culture through semi-structured interviews with school principals and an analysis of strategic documents. The second phase focused on gathering data on teachers’ constructs via an online questionnaire. The third phase provided in-depth exploration through focus groups and feedback on the collected data. Preliminary findings and the current state of the research are discussed in this contribution

Nonostante le numerose evidenze circa l’efficacia delle strategie di formative assessment (FA), la messa in pratica di quest’ultime risulta difficoltosa per la maggioranza degli insegnanti. In letteratura è possibile distinguere due macro-categorie di fattori che influenzano (sia nelle intenzioni che nell’effettiva messa in atto di strategie di FA) gli insegnanti: fattori personali e fattori contestuali. Tramite uno studio di caso collettivo condotto con metodi misti (architettura parallela e strategia di ricerca complementare), la presente ricerca ha come obiettivo di studiare se e quanto (e con quale relazione fra essi) i valori personali degli insegnanti di scuola secondaria di secondo grado, il loro senso di auto-efficacia percepita, la loro assessment literacy influiscano sulle loro convinzioni rispetto alle funzioni della valutazione e degli errori in classe e alla loro disponibilità ad agire tramite strategie di FA. Inoltre, si intende studiare come tali relazioni si differenzino a seconda della cultura valutativa della scuola di appartenenza degli insegnanti. Sono state selezionate 4 scuole-caso (secondaria di secondo grado) nel territorio della regione Emilia-Romagna, per effettuare uno studio di caso collettivo condotto con mixed methods strutturato in 3 azioni. Una prima fase per rilevare la cultura valutativa dell’Istituto tramite interviste semi-strutturate ai Dirigenti Scolastici e analisi della documentazione strategica; una seconda azione di rilevazione dei costrutti relativi agli insegnanti tramite un questionario online; una terza azione di approfondimento tramite focus-group e restituzione dei dati. I primi risultati e lo stato dell’arte sono discussi nel contributo

Oro, A. (2025). Mettere in pratica il Formative Assessment: uno studio di caso sui fattori connessi all’implementazione del Formative Assessment negli insegnanti di scuola secondaria di secondo grado = Implementing Formative Assessment: A Case Study on Factors Related to the Adoption of Formative Assessment by Upper Secondary School Teachers.. Lecce : Pensa Multimedia.

Mettere in pratica il Formative Assessment: uno studio di caso sui fattori connessi all’implementazione del Formative Assessment negli insegnanti di scuola secondaria di secondo grado = Implementing Formative Assessment: A Case Study on Factors Related to the Adoption of Formative Assessment by Upper Secondary School Teachers.

alessandro oro
Primo
2025

Abstract

Despite extensive evidence supporting the effectiveness of formative assessment (FA) strategies, their implementation remains challenging for the majority of teachers. The literature identifies two broad categories of factors that influence teachers’ intentions and actual use of FA strategies: personal factors and contextual factors. Through a collective case study employing mixed methods (parallel architecture with a complementary research strategy), this study aims to examine whether, to what extent, and in what interrelation teachers’ personal values, perceived self-efficacy, and assessment literacy influence their beliefs about the functions of assessment, the role of errors in the classroom, and their willingness to adopt FA strategies. Additionally, the study investigates how these relationships vary according to the assessment culture of the teachers’ respective schools. Four secondary schools in the Emilia-Romagna region were selected as case studies, with three main actions undertaken to achieve the research objectives. The first phase involved assessing the institutional assessment culture through semi-structured interviews with school principals and an analysis of strategic documents. The second phase focused on gathering data on teachers’ constructs via an online questionnaire. The third phase provided in-depth exploration through focus groups and feedback on the collected data. Preliminary findings and the current state of the research are discussed in this contribution
2025
La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia
54
65
Oro, A. (2025). Mettere in pratica il Formative Assessment: uno studio di caso sui fattori connessi all’implementazione del Formative Assessment negli insegnanti di scuola secondaria di secondo grado = Implementing Formative Assessment: A Case Study on Factors Related to the Adoption of Formative Assessment by Upper Secondary School Teachers.. Lecce : Pensa Multimedia.
Oro, Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ORO_quaderniSIRD2025.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 285.01 kB
Formato Adobe PDF
285.01 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1018669
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact