This article presents an interpretative analysis focused on the 'Malatesta section' of the Canzoniere by Angelo Galli (Urbino, late 14th century – 1459). Particular attention is devoted to the female figures that populate these compositions: on the one hand, the renowned Isotta degli Atti—mistress and later wife of Sigismondo Pandolfo Malatesta, lord of Rimini; on the other, a lesser-known figure named Margherita. Through a careful literary and historical investigation, the article advances the hypothesis that this Margherita is in fact Margherita d’Este (wife of Galeotto Roberto Malatesta, Sigismondo’s brother), and that the poems’ context of composition can be situated in the aftermath of the rupture between the Malatesta and Montefeltro families following the Battle of Anghiari (1440). The analysis then highlights significant correspondences between the literary representation of Margherita and the later poetic depiction of Isotta degli Atti in the Liber Isottaeus by Basinio da Parma. The comparison between these two figures sheds new light on previously unexplored aspects of the Isotta myth, offering fresh insights into its genesis. At the same time, it helps to outline a socio-cultural context in which the women loved by Sigismondo are entrusted with a crucial role in safeguarding his rule over Rimini: not merely objects of desire, but political agents of primary importance.
Il presente articolo propone un percorso interpretativo incentrato sul corpus poetico malatestiano dell’urbinate Angelo Galli (fine XIV sec. – 1459). Particolare attenzione è prestata ai soggetti femminili che popolano tali componimenti: da una parte, la celebre Isotta degli Atti, amante e poi moglie di Sigismondo Pandolfo Malatesta, signore di Rimini; dall’altra, una non meglio identificata Margherita. Tramite un’accurata indagine letteraria e storica, si giunge a formulare l’ipotesi secondo cui tale donna sarebbe Margherita d’Este (moglie di Galeotto Roberto Malatesta, fratello di Sigismondo) e il contesto di composizione dei testi sarebbe da individuarsi nella rottura tra Malatesta e Montefeltro seguita alla battaglia di Anghiari (1440). Successivamente, si mettono in luce significative coincidenze tra la rappresentazione letteraria di Margherita e la successiva raffigurazione poetica di Isotta degli Atti affidata al Liber Isottaeus di Basinio da Parma: il confronto tra le due esperienze permette di illuminare aspetti finora inesplorati del mito isotteo, offrendo nuovi elementi alla comprensione della sua genesi; al contempo, consente di delineare un clima socio-culturale in cui alle donne amate da Sigismondo viene attribuito un cruciale compito di protezione del suo potere su Rimini: non solo oggetti del desiderio, dunque, ma soggetti politici di primaria importanza.
Pesaresi, J. (2025). Oggetti del desiderio, soggetti politici. Presenze femminili nella poesia malatestiana di Angelo Galli e Basinio da Parma. GIORNALE STORICO DELLA LETTERATURA ITALIANA, CCII(677), 54-75.
Oggetti del desiderio, soggetti politici. Presenze femminili nella poesia malatestiana di Angelo Galli e Basinio da Parma
Jacopo Pesaresi
2025
Abstract
This article presents an interpretative analysis focused on the 'Malatesta section' of the Canzoniere by Angelo Galli (Urbino, late 14th century – 1459). Particular attention is devoted to the female figures that populate these compositions: on the one hand, the renowned Isotta degli Atti—mistress and later wife of Sigismondo Pandolfo Malatesta, lord of Rimini; on the other, a lesser-known figure named Margherita. Through a careful literary and historical investigation, the article advances the hypothesis that this Margherita is in fact Margherita d’Este (wife of Galeotto Roberto Malatesta, Sigismondo’s brother), and that the poems’ context of composition can be situated in the aftermath of the rupture between the Malatesta and Montefeltro families following the Battle of Anghiari (1440). The analysis then highlights significant correspondences between the literary representation of Margherita and the later poetic depiction of Isotta degli Atti in the Liber Isottaeus by Basinio da Parma. The comparison between these two figures sheds new light on previously unexplored aspects of the Isotta myth, offering fresh insights into its genesis. At the same time, it helps to outline a socio-cultural context in which the women loved by Sigismondo are entrusted with a crucial role in safeguarding his rule over Rimini: not merely objects of desire, but political agents of primary importance.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


