We Need New Names by NoViolet Bulawayo is a journey between two delusive heavens: the shanty town ironically named Paradise (in Zimbabwe) – with its urban and human blight, but where the protagonist, Darling, cherishes a sense of home – and the United States, the “Western Paradise” par excellence, the land of the American Dream – which turns out to be unattainable for illegal/undocumented migrants. They are trapped in a limbo in which the social invisibility they suffer contrasts with the hyper-visibility they are subjected to as black bodies, making them potential targets for racial hatred. Borrowing from Stuart Hall’s concept of cultural identity and analyzing the implications of the new identities embodied by the recent diasporas, this essay focuses on Bulawayo’s novel as an example of how the literature of New African Diaspora manages to convey a problematic, multifaceted image of blackness. Indeed, through the voices of Darling and of the two worlds she inhabits, the novel ultimately creates a conversation between Afropolitanism and Afropessimism, thus portraying a hybrid identity in which different consciousnesses often tend to collide instead of blending together.
We Need New Names di NoViolet Bulawayo è un viaggio tra due paradisi di nome ma non di fatto: la baraccopoli in Zimbawe, chiamata ironicamente Paradise, con il suo degrado umano e sociale ma in cui la protagonista Darling custodisce un senso di “casa”, e gli Stati Uniti, il “paradiso occidentale” per eccellenza, la terra del sogno americano, che si rivela però irraggiungibile per le/i migranti irregolari, prigionier* di un limbo che non permette loro di acquisire il diritto alla cittadinanza in America ma nemmeno di tornare nel proprio paese. L’invisibilità sociale di cui sono vittime è in netto contrasto con la visibilità di cui sono oggetto i loro corpi neri e che l* rende potenziali bersagli d’odio. Facendo riferimento al concetto di identità culturale teorizzato da Stuart Hall e alle implicazioni del dualismo identitario che lo studioso individua nelle nuove diaspore, il saggio analizza il romanzo di Bulawayo in quanto rappresentativo di come la letteratura della nuova diaspora africana riesca a ritrarre la nerezza nelle sue implicazioni più problematiche. Il romanzo narra di come, in America come in Zimbabwe, costruire (o ri-costruire) un’identità nera che non sia basata sulla negazione sia un’impresa sofferta e dai risultati incerti. Il saggio vuole mostrare come We Need New Names metta in contatto afropolitanismo e afropessimismo e, attraverso la voce di Darling e dei due mondi in cui si trova a vivere (lo Zimbabwe e il Michigan), raffiguri un’identità culturale fluida e frammentaria allo stesso tempo, capace cioè di abitare e mettere in scena soggettività differenti (spesso per spirito di sopravvivenza), senza però che tutte queste si amalgamino davvero tra di loro, anzi, spesso scontrandosi.
Patrizi, C. (2022). “Lontano dal Paradiso: identità nera e (non) appartenenza in We Need New Names di NoViolet Bulawayo”. ACOMA, 22, 144-166.
“Lontano dal Paradiso: identità nera e (non) appartenenza in We Need New Names di NoViolet Bulawayo”
chiara patrizi
2022
Abstract
We Need New Names by NoViolet Bulawayo is a journey between two delusive heavens: the shanty town ironically named Paradise (in Zimbabwe) – with its urban and human blight, but where the protagonist, Darling, cherishes a sense of home – and the United States, the “Western Paradise” par excellence, the land of the American Dream – which turns out to be unattainable for illegal/undocumented migrants. They are trapped in a limbo in which the social invisibility they suffer contrasts with the hyper-visibility they are subjected to as black bodies, making them potential targets for racial hatred. Borrowing from Stuart Hall’s concept of cultural identity and analyzing the implications of the new identities embodied by the recent diasporas, this essay focuses on Bulawayo’s novel as an example of how the literature of New African Diaspora manages to convey a problematic, multifaceted image of blackness. Indeed, through the voices of Darling and of the two worlds she inhabits, the novel ultimately creates a conversation between Afropolitanism and Afropessimism, thus portraying a hybrid identity in which different consciousnesses often tend to collide instead of blending together.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
07. Patrizi def.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione
317.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
317.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


