The article examines some of the aspects of the relationship between school and family in the 1960s, with particular attention to collaboration dynamics and the strategies adopted to foster dialogue between parents and educational institutions. For this purpose, «The School for Parents», a bimonthly magazine and the official publication of the Milanbased School for Parents, published from 1960 to 1967, is analysed. Through the reflections and reports of meetings on educational issues presented in the magazine, it is possible to reconstruct the contemporary debate and understand the initiatives promoted in anticipation of the socio-cultural transformations that would characterize the period of social movements of 1968.

L’articolo analizza alcuni aspetti del rapporto tra scuola e famiglia negli anni Sessanta, con particolare attenzione alle dinamiche di collaborazione e alle strategie adottate per favorire il dialogo tra genitori e istituzioni scolastiche. A tal fine, viene esaminata «La Scuola dei Genitori», rivista bimestrale e organo ufficiale dell’omonima Scuola dei Genitori di Milano, pubblicata dal 1960 al 1967. Attraverso le riflessioni e i resoconti degli incontri su temi e problematiche educative riportati nella rivista, è possibile ricostruire il dibattito dell’epoca e comprendere le iniziative promosse in vista delle trasformazioni socioculturali che avrebbero caratterizzato la Contestazione.

Vigutto, L. (2025). Scuola e famiglia in dialogo : l'esperienza della Scuola dei Genitori di Milano negli anni Sessanta = School and family in dialogue : the experience of the School for Parents of Milan in the Sixties. NUOVA SECONDARIA, 42(8), 22-28.

Scuola e famiglia in dialogo : l'esperienza della Scuola dei Genitori di Milano negli anni Sessanta = School and family in dialogue : the experience of the School for Parents of Milan in the Sixties

Lucia Vigutto
2025

Abstract

The article examines some of the aspects of the relationship between school and family in the 1960s, with particular attention to collaboration dynamics and the strategies adopted to foster dialogue between parents and educational institutions. For this purpose, «The School for Parents», a bimonthly magazine and the official publication of the Milanbased School for Parents, published from 1960 to 1967, is analysed. Through the reflections and reports of meetings on educational issues presented in the magazine, it is possible to reconstruct the contemporary debate and understand the initiatives promoted in anticipation of the socio-cultural transformations that would characterize the period of social movements of 1968.
2025
Vigutto, L. (2025). Scuola e famiglia in dialogo : l'esperienza della Scuola dei Genitori di Milano negli anni Sessanta = School and family in dialogue : the experience of the School for Parents of Milan in the Sixties. NUOVA SECONDARIA, 42(8), 22-28.
Vigutto, Lucia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Vigutto_2025. Scuola e famiglia in dialogo.pdf

accesso riservato

Descrizione: Vigutto_2025_Scuola e famiglia in dialogo
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 2.21 MB
Formato Adobe PDF
2.21 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1015102
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact