This research proposes an interdisciplinary analysis of the Nagorno-Karabakh conflict, highlighting the complex intersection between historical, legal and religious dimensions. On the one hand, it examines the principle of self-determination of peoples, often in tension with the territorial integrity of states, and contextualizes international resolutions (UN, OSCE) that have tried to regulate the crisis. On the other hand, the destruction of the Armenian cultural heritage and the consequent risk of "cultural genocide", in violation of the international conventions on the protection of cultural goods, is being deepened. In the context of the South Caucasus, the Armenian Apostolic Church emerges as an essential confessional actor for the religious identity and cultural resistance of the Armenian communities, while Azerbaijan adopts restrictive legislation for the control of religious activities. The analysis shows that the protection of religious freedom, respect for minorities and the defence of cultural heritage are inseparable aspects in the management of ethnic-religious conflicts. The de facto fall of the Republic of Artsakh and the exodus of the Armenian population demonstrate the shortcomings of an international law incapable of imposing adequate coercive instruments. Finally, the work highlights the need to strengthen the protection of confessional pluralism and to develop effective sanctioning mechanisms to prevent the destruction of religious identities from becoming a tolerated practice in other conflict contexts.
Il presente lavoro propone un’analisi interdisciplinare del conflitto del Nagorno-Karabakh, evidenziando la complessa intersezione tra dimensione storica, giuridica e religiosa. Da un lato, si esamina il principio di autodeterminazione dei popoli, spesso in tensione con l’integrità territoriale degli Stati, e si contestualizzano le risoluzioni internazionali (Nazioni Unite, OSCE) che hanno tentato di regolare la crisi. Dall’altro, si approfondisce la distruzione del patrimonio culturale armeno e il conseguente rischio di “genocidio culturale”, in violazione delle Convenzioni internazionali sulla protezione dei beni culturali. Nel quadro del Caucaso meridionale, la Chiesa Apostolica Armena emerge come attore confessionale essenziale per l’identità religiosa e la resistenza culturale delle comunità armene, mentre l’Azerbaigian adotta una legislazione restrittiva per il controllo sulle attività religiose. L’analisi mostra come la tutela della libertà di culto, il rispetto delle minoranze e la difesa del patrimonio culturale costituiscano aspetti inseparabili nella gestione dei conflitti etnico-religiosi. La caduta de facto della Repubblica di Artsakh e l’esodo della popolazione armena dimostrano le lacune di un diritto internazionale incapace di imporre strumenti coercitivi adeguati. Infine, il lavoro mette in luce la necessità di rafforzare la protezione del pluralismo confessionale e di sviluppare meccanismi sanzionatori efficaci, per scongiurare che la distruzione delle identità religiose diventi una prassi tollerata in altri contesti di conflitto.
Botti, F. (In stampa/Attività in corso). LIBERTÀ RELIGIOSA E PLURALISMO CONFESSIONALE NEL NAGORNO-KARABAKH: IMPLICAZIONI GIURIDICHE E IDENTITARIE DI UN CONFLITTO IRRISOLTO. IL DIRITTO ECCLESIASTICO, 1, 1-35.
LIBERTÀ RELIGIOSA E PLURALISMO CONFESSIONALE NEL NAGORNO-KARABAKH: IMPLICAZIONI GIURIDICHE E IDENTITARIE DI UN CONFLITTO IRRISOLTO
Federica Botti
In corso di stampa
Abstract
This research proposes an interdisciplinary analysis of the Nagorno-Karabakh conflict, highlighting the complex intersection between historical, legal and religious dimensions. On the one hand, it examines the principle of self-determination of peoples, often in tension with the territorial integrity of states, and contextualizes international resolutions (UN, OSCE) that have tried to regulate the crisis. On the other hand, the destruction of the Armenian cultural heritage and the consequent risk of "cultural genocide", in violation of the international conventions on the protection of cultural goods, is being deepened. In the context of the South Caucasus, the Armenian Apostolic Church emerges as an essential confessional actor for the religious identity and cultural resistance of the Armenian communities, while Azerbaijan adopts restrictive legislation for the control of religious activities. The analysis shows that the protection of religious freedom, respect for minorities and the defence of cultural heritage are inseparable aspects in the management of ethnic-religious conflicts. The de facto fall of the Republic of Artsakh and the exodus of the Armenian population demonstrate the shortcomings of an international law incapable of imposing adequate coercive instruments. Finally, the work highlights the need to strengthen the protection of confessional pluralism and to develop effective sanctioning mechanisms to prevent the destruction of religious identities from becoming a tolerated practice in other conflict contexts.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.