This essay intends to analyze the scope of the application of the first paragraph of art. 71 of the Third Sector Code, from both a subjective and objective point of view, and to outline the opportunities that may arise also for Amateur Sports Associations, provided that they acquire the status of Third Sector Entity. In fact, the rule is part of the public measures aiming at promoting and supporting Third Sector entities, and which are adopted on the basis of the activities of general interest pursued by these entities. The note of the Ministry of Labour and Social Policies, responding to a specific case, addresses the issue of balancing the different needs protected by the legislator.
Il commento intende analizzare la portata dell’applicazione del primo comma dell’art. 71 del Codice del Terzo Settore, sotto il profilo sia soggettivo che oggettivo, e delineare le opportunità che ne possono derivare anche per le Associazioni Sportive Dilettantistiche, a condizione che acquisiscano la qualifica di Ente del Terzo Settore. Infatti, la norma si inserisce nell’ambito delle misure pubblicistiche di promozione e sostegno degli Enti del Terzo Settore adottate in ragione proprio delle attività di interesse generale perseguite da questi. La nota del Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali, nel rispondere su un caso concreto, affronta il tema del bilanciamento tra le diverse esigenze tutelate dal legislatore.
Francini, A. (2023). TUTELA DEGLI SPAZI UTILIZZATI DAGLI ETS PER LO SVOLGIMENTO DI ATTIVITÀ DI INTERESSE GENERALE: UN CASO PRATICO. DIRITTO DELLO SPORT, 4(1), 41-58 [10.30682/disp0401d].
TUTELA DEGLI SPAZI UTILIZZATI DAGLI ETS PER LO SVOLGIMENTO DI ATTIVITÀ DI INTERESSE GENERALE: UN CASO PRATICO
Angelo Francini
2023
Abstract
This essay intends to analyze the scope of the application of the first paragraph of art. 71 of the Third Sector Code, from both a subjective and objective point of view, and to outline the opportunities that may arise also for Amateur Sports Associations, provided that they acquire the status of Third Sector Entity. In fact, the rule is part of the public measures aiming at promoting and supporting Third Sector entities, and which are adopted on the basis of the activities of general interest pursued by these entities. The note of the Ministry of Labour and Social Policies, responding to a specific case, addresses the issue of balancing the different needs protected by the legislator.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
DdS-1-2023d-Francini_ok.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
306.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
306.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


