The Madonna del Sangue is a rare Italian single sheet woodcut, survived for centuries thanks to a miracle occoured in 1498. Unpublished letters by Camaldoli general Pietro Dolfin shed new light on the event, compared with the known tales on the miracle and with similar cases, like the Madonna del Fuoco in Forlì or the Madonna Bianca of Portovenere. The legend appears as the product of combined effort by different personalities in the Camaldolese order, from abbot Benedetto Tenaci to humanist Pietro Candido. Changing the viewer, so change the role and the way of considering the image. The Madonna di Bagno emerges also as one of the first, reliable dated, elements in a chain of similar images, related to indulgences, fast and widely spread across Europe thanks to woodcut's replication potential.
La Madonna del Sangue è una rara xilografia italiana, sopravvissuta ai secoli perché protagonista di un miracolo nel 1498. A confronto con casi analoghi, come la Madonna del Fuoco di Forlì e la Madonna Bianca di Portovenere e con i racconti già noti sul miracolo, alcune lettere inedite del generale camaldolese Pietro Dolfin mostrano i fatti da un nuovo punto di vista. La leggenda conosciuta si rivela così frutto degli interventi coordinati e mirati di più personalità connesse all'ordine camaldolese, dall'abate Benedetto Tenaci all'umanista Pietro Candido. A seconda delle personalità coinvolte, cambia il ruolo e il modo di vedere l'immagine. La Madonna di Bagno emerge poi come uno dei primi elementi, databile con attendibilità, di una catena di immagini analoghe, nate in relazione alle indulgenze e diffuse velocemente e largamente in tutta Europa grazie alle potenzialità di riproduzione continua della xilografia.
Gigante, L. (2018). The Madonna del Sangue: a Miraculous Print in Bagno di Romagna. PRINT QUARTERLY, 35(4), 379-391.
The Madonna del Sangue: a Miraculous Print in Bagno di Romagna
Lorenzo Gigante
2018
Abstract
The Madonna del Sangue is a rare Italian single sheet woodcut, survived for centuries thanks to a miracle occoured in 1498. Unpublished letters by Camaldoli general Pietro Dolfin shed new light on the event, compared with the known tales on the miracle and with similar cases, like the Madonna del Fuoco in Forlì or the Madonna Bianca of Portovenere. The legend appears as the product of combined effort by different personalities in the Camaldolese order, from abbot Benedetto Tenaci to humanist Pietro Candido. Changing the viewer, so change the role and the way of considering the image. The Madonna di Bagno emerges also as one of the first, reliable dated, elements in a chain of similar images, related to indulgences, fast and widely spread across Europe thanks to woodcut's replication potential.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


