This study, situated within the field of Motor Praxeology, examines the educational and social impacts of five sociomotor activities—three Traditional Sports Games and two Sports—implemented in high schools in Switzerland and Italy. Employing the Semantic Differential as an analytical tool, the research evaluated participants' perceptions of their experiences during the proposed activities. The findings reveal a generally positive reception; however, traditional games emerged as more inclusive, fostering gender equity and overall well-being. In contrast, sports were found to be more divisive, often perpetuating and reinforcing gender stereotypes. These results are framed within the context of the United Nations Sustainable Development Goals, underscoring the potential of motor play to enhance awareness of social sustainability and contribute to addressing future global challenges.

Questo studio, che si colloca nell'ambito della Prasseologia motoria, esamina l'impatto educativo e sociale di cinque attività sociomotorie - tre giochi sportivi tradizionali e due sport - realizzate nelle scuole superiori in Svizzera e in Italia. Utilizzando il Differenziale Semantico come strumento di analisi, la ricerca ha valutato le percezioni dei partecipanti sulle loro esperienze durante le attività proposte. I risultati rivelano un'accoglienza generalmente positiva; tuttavia, i giochi tradizionali sono risultati più inclusivi, favorendo l'equità di genere e il benessere generale. Al contrario, gli sport sono risultati più divisivi, spesso perpetuando e rafforzando gli stereotipi di genere. Questi risultati, nioltre, vengono inquadrati nel contesto degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile delle Nazioni Unite, sottolineando il potenziale del gioco motorio al fine di migliorare la consapevolezza rispetto alla sostenibilità sociale e contribuire ad affrontare le future sfide globali.

Ferretti, E., Bortolotti, A. (2025). Sociomotor Games and Sustainable Development: Students' Perceptions. Hershey, PA : IGI Global Scientific Publishing [10.4018/979-8-3693-6084-2.ch011].

Sociomotor Games and Sustainable Development: Students' Perceptions

E. Ferretti
Co-primo
Membro del Collaboration Group
;
A. Bortolotti
Co-primo
Membro del Collaboration Group
2025

Abstract

This study, situated within the field of Motor Praxeology, examines the educational and social impacts of five sociomotor activities—three Traditional Sports Games and two Sports—implemented in high schools in Switzerland and Italy. Employing the Semantic Differential as an analytical tool, the research evaluated participants' perceptions of their experiences during the proposed activities. The findings reveal a generally positive reception; however, traditional games emerged as more inclusive, fostering gender equity and overall well-being. In contrast, sports were found to be more divisive, often perpetuating and reinforcing gender stereotypes. These results are framed within the context of the United Nations Sustainable Development Goals, underscoring the potential of motor play to enhance awareness of social sustainability and contribute to addressing future global challenges.
2025
Promoting Sustainable Development Goals in Physical Education: The Role of Motor Games
253
278
Ferretti, E., Bortolotti, A. (2025). Sociomotor Games and Sustainable Development: Students' Perceptions. Hershey, PA : IGI Global Scientific Publishing [10.4018/979-8-3693-6084-2.ch011].
Ferretti, E.; Bortolotti, A.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Motor Games & Sustainability-Ferretti_Bortolotti.pdf

accesso aperto

Descrizione: PDF prodotto e indice testo
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione 488.05 kB
Formato Adobe PDF
488.05 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1012483
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact