The contribution proposes a reflection on the use of smartphones and social media by minors, with a focus on the problems related to dysfunctional use in pre-adolescence and adolescence. In response to these problems, several countries have introduced laws and proposals to limit the use of smartphones up to the age of 14 and social media up to the age of 16. The question that guides the reflection is whether such measures can be effective or not. A central theme to be addressed is parental hypercontrol, generated precisely by digital technologies. Indeed, some research suggests that excessive control can increase family conflicts and reduce the ability of young people to develop digital skills. The conclusion focuses attention, therefore, on “digital minimalism” or access to technologies progressively without limits based on age and digital education. This approach could alleviate parents’ anxiety regarding their children’s digital use, reduce potential dependence on smartphones and social media and stimulate adequate digital education, also involving schools and families.

Il contributo propone una riflessione sull’uso di smartphone e social media da parte dei minori, con un focus sulle problematiche legate a un utilizzo disfunzionale in età preadolescenziale e adolescenziale. In risposta a queste problematiche, diversi Paesi hanno introdotto leggi e proposte per limitare l’uso di smartphone sino ai 14 anni e social media sino ai 16 anni. La domanda che guida la riflessione è se tali misure possano essere efficaci o meno. Un tema centrale da affrontare è l’ipercontrollo genitoriale. Alcune ricerche suggeriscono infatti che il controllo eccessivo può aumentare i conflitti familiari e ridurre la capacità dei giovani di sviluppare competenze digitali. La conclusione focalizza l’attenzione, dunque, sul «minimalismo digitale» ovvero un accesso alle tecnologie progressivamente senza limiti in base all’età e all’educazione digitale. Tale approccio potrebbe alleviare l’ansia dei genitori relativamente all’uso del digitale da parte di figli/e, ridurre la potenziale dipendenza da smartphone e social media e stimolare un’educazione digitale adeguata che coinvolga anche scuole e famiglie.

Mazzoni, E., Benvenuti, M., Poli, G. (2024). Dal divieto di smartphone e social media al minimalismo digitale. NEUROPSICOLOGIA, PSICOTERAPIA E RIABILITAZIONE, 2(2), 193-202 [10.14605/NRP222403].

Dal divieto di smartphone e social media al minimalismo digitale

Elvis Mazzoni
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;
Martina Benvenuti
Secondo
Writing – Review & Editing
;
2024

Abstract

The contribution proposes a reflection on the use of smartphones and social media by minors, with a focus on the problems related to dysfunctional use in pre-adolescence and adolescence. In response to these problems, several countries have introduced laws and proposals to limit the use of smartphones up to the age of 14 and social media up to the age of 16. The question that guides the reflection is whether such measures can be effective or not. A central theme to be addressed is parental hypercontrol, generated precisely by digital technologies. Indeed, some research suggests that excessive control can increase family conflicts and reduce the ability of young people to develop digital skills. The conclusion focuses attention, therefore, on “digital minimalism” or access to technologies progressively without limits based on age and digital education. This approach could alleviate parents’ anxiety regarding their children’s digital use, reduce potential dependence on smartphones and social media and stimulate adequate digital education, also involving schools and families.
2024
Mazzoni, E., Benvenuti, M., Poli, G. (2024). Dal divieto di smartphone e social media al minimalismo digitale. NEUROPSICOLOGIA, PSICOTERAPIA E RIABILITAZIONE, 2(2), 193-202 [10.14605/NRP222403].
Mazzoni, Elvis; Benvenuti, Martina; Poli, Giacomo
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1005999
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact