The article proposes some pedagogical reflections on the themes of education, well-being and global citizenship, scientific knowledge, and cosmic belonging- ging, developed around the repertoire of a 'Botanical Bookshelf, i.e., a bibliographic selection of illustrated books of international excellence, set up at the Rimini Campus Library. In this key, the resource of children's literature offers infinite possibilities for exploring and deepening the relationships of responsibility and in- terdependence that binds us to the world through the 'botanical' imagery of books about plants, their intel- ligence, and organization, and the interdependence between all living beings and their infinite variety of- fers extraordinary opportunities from an educational, didactic, and relational point of view to readers of all ages. The immersion in and frequenting of popular science books or fictional narratives and, more often, books that combine the different dimensions, dedicated- ted to trees, plants, and seeds, thus point us in unpre- cedented directions of education of the body and the gaze, which interests and envisage relationships and postures that are relevant from an educational, ethical and ecological perspective.
L’articolo propone alcune riflessioni pedagogiche relative ai temi dell’educazione, del benessere e della cittadinanza globale, della conoscenza scientifica e dell’appartenenza cosmica, sviluppate attorno al repertorio di uno Scaffale botanico, cioè una selezione bibliografica di albi illustrati di eccellenza internazionale, costituito presso la Biblioteca del Campus di Rimini dell'Università di Bologna. La risorsa della letteratura per l’infanzia offre in questa chiave infinite possibilità di esplorazione e approfondimento delle relazioni di responsabilità e interdipendenza che ci legano al mondo. L’immaginario botanico dei libri che raccontano le piante, la loro intelligenza e organizzazione, l’interdipendenza fra tutti gli esseri viventi e la loro infinita varietà, offre straordinarie occasioni dal punto di vista pedagogi- co, didattico e relazionale a lettori di ogni età. L’immersione e la frequentazione di albi di divulgazione scientifica o narrazioni finzionali e più spesso di libri che coniugano le diverse dimensioni, dedicate agli alberi, alle piante, ai semi, ci indica così direzioni inedite di educazione del corpo e dello sguardo, che interessano e prospettano relazioni e posture rilevanti dal punto di vista pedagogico, etico ed ecologico in senso ampio.
Terrusi, M. (2024). Per un'educazione botanica: lo Scaffale botanico, un repertorio dedicato ad alberi, respiro e pratiche ecologiche di responsabilità, fra riflessioni pedagogiche e letteratura per l’infanzia. REVISTA LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL, 14(2), 365-375.
Per un'educazione botanica: lo Scaffale botanico, un repertorio dedicato ad alberi, respiro e pratiche ecologiche di responsabilità, fra riflessioni pedagogiche e letteratura per l’infanzia.
Marcella Terrusi
2024
Abstract
The article proposes some pedagogical reflections on the themes of education, well-being and global citizenship, scientific knowledge, and cosmic belonging- ging, developed around the repertoire of a 'Botanical Bookshelf, i.e., a bibliographic selection of illustrated books of international excellence, set up at the Rimini Campus Library. In this key, the resource of children's literature offers infinite possibilities for exploring and deepening the relationships of responsibility and in- terdependence that binds us to the world through the 'botanical' imagery of books about plants, their intel- ligence, and organization, and the interdependence between all living beings and their infinite variety of- fers extraordinary opportunities from an educational, didactic, and relational point of view to readers of all ages. The immersion in and frequenting of popular science books or fictional narratives and, more often, books that combine the different dimensions, dedicated- ted to trees, plants, and seeds, thus point us in unpre- cedented directions of education of the body and the gaze, which interests and envisage relationships and postures that are relevant from an educational, ethical and ecological perspective.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.