This article highlights the role of late medieval preaching in dramatizing the Virgin’s compassion, demonstrating how sermons contributed to establishing an affective approach to the Passion of Christ as hegemonic, facilitated by a continuous osmosis between texts for personal meditation and materials used in the pulpit. Within this framework, the emotionally intense staging of the mother’s sorrow was deemed essential for guiding the faithful in meditating on the Passion. The article underscores the multifaceted depiction of Mary in the Passion narrative, characterized by variations in gestures and attitudes: the Virgin may cry out, protest, and faint, have her face stained with blood, or remain composed, full of faith, and still beneath the cross. Mary’s centrality in reliving the Passion is undeniable, yet the faithful encountered different portrayals of her affliction. While the Passion narrative was ritualized, with expected and predictable elements fitting for collective action, the sorrowful Madonna depicted by preachers was not always the same. Among the broad spectrum of solutions adopted by preachers of the time, some warned of the risks to sermon orthodoxy in excessively exalting the Mother’s pain, where a portrayal of Mary Unchained could risk exceeding all reasonable bounds.

L’articolo mette in luce il ruolo della predicazione tardo medievale nel drammatizzare la compassione della Vergine, segnalando come i sermoni contribuirono a rendere egemonico un approccio affettivo alla Passione di Cristo, grazie a un’osmosi continua tra testi per la meditazione personale e materiali utilizzati sul pulpito. In questo quadro, la messa in scena emotivamente intensa del dolore della madre era ritenuta un elemento essenziale per guidare i fedeli nella meditazione della Passione. L’articolo rileva la poliedricità di Maria nel racconto della Passione, fatta di varianti, di gesti o atteggiamenti diversi: la Vergine può gridare, protestare e svenire, avere il volto sporco di sangue, oppure restare composta, piena di fede, immobile sotto la croce. La centralità di Maria nel rivivere la Passione è indubitabile, ma i fedeli potevano incontrare maschere diverse della sua afflizione. Se il racconto della Passione era ritualizzato, con passaggi previsti e prevedibili, come si addice in un’azione collettiva, la Madonna addolorata descritta dai predicatori non era però sempre uguale a sé stessa. In questo ampio spettro di soluzioni adottate dai predicatori del tempo, non mancò infatti chi vide nell’esaltazione del dolore della Madre rischi per l’ortodossia dei sermoni, là dove una Mary Unchained poteva finire per travalicare ogni giusta misura.

Delcorno, P. (2025). ‘Mary Unchained’: Drammatizzare la compassione nella predicazione (XIV-XV secolo). SPECULA, 12, 169-206 [10.46583/specula_2025.12.1143].

‘Mary Unchained’: Drammatizzare la compassione nella predicazione (XIV-XV secolo)

Pietro Delcorno
2025

Abstract

This article highlights the role of late medieval preaching in dramatizing the Virgin’s compassion, demonstrating how sermons contributed to establishing an affective approach to the Passion of Christ as hegemonic, facilitated by a continuous osmosis between texts for personal meditation and materials used in the pulpit. Within this framework, the emotionally intense staging of the mother’s sorrow was deemed essential for guiding the faithful in meditating on the Passion. The article underscores the multifaceted depiction of Mary in the Passion narrative, characterized by variations in gestures and attitudes: the Virgin may cry out, protest, and faint, have her face stained with blood, or remain composed, full of faith, and still beneath the cross. Mary’s centrality in reliving the Passion is undeniable, yet the faithful encountered different portrayals of her affliction. While the Passion narrative was ritualized, with expected and predictable elements fitting for collective action, the sorrowful Madonna depicted by preachers was not always the same. Among the broad spectrum of solutions adopted by preachers of the time, some warned of the risks to sermon orthodoxy in excessively exalting the Mother’s pain, where a portrayal of Mary Unchained could risk exceeding all reasonable bounds.
2025
Delcorno, P. (2025). ‘Mary Unchained’: Drammatizzare la compassione nella predicazione (XIV-XV secolo). SPECULA, 12, 169-206 [10.46583/specula_2025.12.1143].
Delcorno, Pietro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mary Unchained (Delcorno 2025).pdf

accesso aperto

Descrizione: PDF editoriale
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 496.8 kB
Formato Adobe PDF
496.8 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1005687
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact