The nursery school is a very relevant service and not only because of its educational and social purposes, but be- cause it often coincides with the moment dedicated to the diagnosis or the start of the process during the years of attendance. The phase of diagnosis and subsequent steps, involve an extremely delicate moment for families that requires a staff prepared to accompany them “in the acknowledgement” (Montuschi, 2020) of their child's disability, the quality of which may affect their effective involvement in their life project. The Specialization Course for Support, at present, trains and qualifies teachers from kindergarten through secondary school, ex- cluding nursery school staff. Exclusion, by the way, in strong contradiction with Legislative Decree 65 of 2017 establishing the Integrated System of Education and Education zero six years. Hence the implementation of a Higher Education project that can finally bridge this educational inequity by acting as a driver also in policy making change (Pileri, Dainese, 2023). These elements will be discussed and explored in depth considering a three-year research conducted by the authors, which has brought out the prerequisites for a Situated and Trans- formative Research methodology.
Il nido d’infanzia è un servizio molto rilevante e non solo per le finalità̀ educative e sociali che lo caratterizzano. ma perché, spesso, coincide con il momento dedicato alla diagnosi o all’avvio dell’iter durante gli anni di frequenza. La fase di diagnosi e degli step successivi, comportano un momento estremamente delicato per le famiglie che ri- chiede un personale preparato ad accompagnarli “nella presa d’atto” (Montuschi, 2020) della disabilità del proprio figlio, la cui qualità potrà incidere sull’effettivo coinvolgimento nel suo progetto di vita. Il Corso di specializzazione per il sostegno, attualmente, forma e abilita insegnanti a partire dalla scuola dell’infanzia sino alla secondaria di secondo grado escludendo il personale del nido d’infanzia. Esclusione, per altro, in forte contraddizione con il Decreto legislativo 65 del 2017 che istituisce il Sistema integrato di educazione e di istruzione zero sei anni. Di qui la realizzazione di un progetto di Alta Formazione che possa finalmente colmare tale iniquità formativa fun- gendo da volano anche per un cambiamento sul piano delle policy making (Pileri, Dainese, 2023). Questi elementi saranno discussi e approfonditi alla luce di una ricerca triennale realizzata dagli autori, che ha fatto emergere i presupposti per una metodologia di Ricerca Situata e Trasformativa
Dainese, R., Pileri, A. (2024). La formazione per il sostegno educativo al nido : elaborazione e definizione di un approccio di ricerca situata e trasformativa per una didattica universitaria innovativa = Training for educational support at the nursery school : elaboration and definition of a situated and transformative research approach for innovative university didactic. PEDAGOGIA OGGI, 22(2), 32-39 [10.7346/PO-022024-04].
La formazione per il sostegno educativo al nido : elaborazione e definizione di un approccio di ricerca situata e trasformativa per una didattica universitaria innovativa = Training for educational support at the nursery school : elaboration and definition of a situated and transformative research approach for innovative university didactic
Roberto Dainese;Anna Pileri
2024
Abstract
The nursery school is a very relevant service and not only because of its educational and social purposes, but be- cause it often coincides with the moment dedicated to the diagnosis or the start of the process during the years of attendance. The phase of diagnosis and subsequent steps, involve an extremely delicate moment for families that requires a staff prepared to accompany them “in the acknowledgement” (Montuschi, 2020) of their child's disability, the quality of which may affect their effective involvement in their life project. The Specialization Course for Support, at present, trains and qualifies teachers from kindergarten through secondary school, ex- cluding nursery school staff. Exclusion, by the way, in strong contradiction with Legislative Decree 65 of 2017 establishing the Integrated System of Education and Education zero six years. Hence the implementation of a Higher Education project that can finally bridge this educational inequity by acting as a driver also in policy making change (Pileri, Dainese, 2023). These elements will be discussed and explored in depth considering a three-year research conducted by the authors, which has brought out the prerequisites for a Situated and Trans- formative Research methodology.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
032-039+-+04+Dainese,+Pileri.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
1.36 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.36 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


