Is it possible to achieve high-quality science communication? If so, what are its objectives? How do digital media environments impact the achievement of these objectives? What are the limitations of online science communication? A collaboration between the Botanical Garden and Herbarium of the University of Bologna and a science communicator sought to address these questions through a communication project that produced nine short vertical videos for Instagram and Facebook. The analysis of the results highlighted success in terms of online appreciation and engagement, although it remains challenging to draw conclusions about the actual scope of this success and its potential impact on learning and real-world behaviour.

È possibile ottenere una divulgazione scientifica di qualità? Se sì, quali sono i suoi obiettivi? Come incidono gli ambienti mediali digitali nella realizzazione di questi obiettivi? Quali sono i limiti della divulgazione nella Rete? Una collaborazione fra l’Orto botanico e Erbario dell’Università di Bologna e un divulgatore scientifico ha cercato di dare alcune risposte a questi interrogativi, attraverso un progetto comunicativo che ha prodotto nove brevi video verticali per Instagram e Facebook. L’analisi dei risultati ha evidenziato un successo in termini di gradimento ed engagement in rete, mentre risulta molto difficile poter trarre conclusioni circa l’effettiva portata di questo successo e le eventuali ricadute sull’apprendimento e sul comportamento reale delle persone.

Corazza, L., Martinucci, G. (2024). Social Media for Dissemination and Science Education: Reality or Fabrication?. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 22(3), 24-34 [10.7346/-fei-XXII-03-24_04].

Social Media for Dissemination and Science Education: Reality or Fabrication?

Corazza L.
Primo
;
Martinucci G.
Secondo
2024

Abstract

Is it possible to achieve high-quality science communication? If so, what are its objectives? How do digital media environments impact the achievement of these objectives? What are the limitations of online science communication? A collaboration between the Botanical Garden and Herbarium of the University of Bologna and a science communicator sought to address these questions through a communication project that produced nine short vertical videos for Instagram and Facebook. The analysis of the results highlighted success in terms of online appreciation and engagement, although it remains challenging to draw conclusions about the actual scope of this success and its potential impact on learning and real-world behaviour.
2024
Corazza, L., Martinucci, G. (2024). Social Media for Dissemination and Science Education: Reality or Fabrication?. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 22(3), 24-34 [10.7346/-fei-XXII-03-24_04].
Corazza, L.; Martinucci, G.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FI_2024_22_03_24-34_Corazza-Martinucci.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 3.28 MB
Formato Adobe PDF
3.28 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1002802
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact