In today’s society, characterised by the pervasive use of digital technology and access to information, the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) in history teaching is proving to be fundamental in fostering learning and education for active citizenship. For this reason, the article presents a number of digital resources useful in history teaching and learning. However, the effectiveness of these tools is conditional on targeted didactic design and adequate teacher training. In Italy, despite ministerial measures such as the Piano Nazionale della Scuola Digitale and the Scuola 4.0 plan, challenges related to teacher training and the critical use of ICT persist. It is crucial to overcome resistance and promote continuous and targeted training for teachers in order to fully exploit the potential of digital technologies in the teaching of history and the formation of active, responsible and aware citizenship.

Nella società contemporanea, caratterizzata dall’uso pervasivo del digitale e dall’accesso all’informazione, l’integrazione delle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC) nella didattica della storia si rivela fondamentale per favorire l’apprendimento e l’educazione alla cittadinanza attiva. Per questo motivo, l’articolo presenta una serie di risorse digitali utili nell’insegnamento e apprendimento della storia. Tuttavia, l’efficacia di tali strumenti è subordinata a una progettazione didattica mirata e una formazione adeguata degli insegnanti. In Italia, nonostante i provvedimenti ministeriali come il Piano Nazionale della Scuola Digitale e il piano Scuola 4.0, persistono sfide legate alla formazione docente e all’uso critico delle TIC. È cruciale superare resistenze e promuovere una formazione continua e mirata per gli insegnanti al fine di sfruttare appieno il potenziale delle tecnologie digitali nell’insegnamento della storia e nella formazione di una cittadinanza attiva, responsabile e consapevole.

Galletti, F. (2024). Tecnologie per l’insegnamento e l’apprendimento della storia tra formazione e didattica. RICERCHE STORICHE, 54(3), 137-148.

Tecnologie per l’insegnamento e l’apprendimento della storia tra formazione e didattica

Filippo Galletti
2024

Abstract

In today’s society, characterised by the pervasive use of digital technology and access to information, the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) in history teaching is proving to be fundamental in fostering learning and education for active citizenship. For this reason, the article presents a number of digital resources useful in history teaching and learning. However, the effectiveness of these tools is conditional on targeted didactic design and adequate teacher training. In Italy, despite ministerial measures such as the Piano Nazionale della Scuola Digitale and the Scuola 4.0 plan, challenges related to teacher training and the critical use of ICT persist. It is crucial to overcome resistance and promote continuous and targeted training for teachers in order to fully exploit the potential of digital technologies in the teaching of history and the formation of active, responsible and aware citizenship.
2024
Galletti, F. (2024). Tecnologie per l’insegnamento e l’apprendimento della storia tra formazione e didattica. RICERCHE STORICHE, 54(3), 137-148.
Galletti, Filippo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
tecnologie FG.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 191.21 kB
Formato Adobe PDF
191.21 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000439
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact