Today’s younger generations are characterized by particularly fluid forms of engagement: environmental issues and the fight against structural forms of racism are two of the issues that can mobilize them more than others. Based on the results of a survey sent to secondary school students in Italy, which yielded 12,658 responses, the paper proposes to examine the dimension of proximity to an environmental movement (Fridays for Future) and to a movement against racism (Black Lives Matter) on the basis of the socio-educational background of students, considered a possible predictor of youth activism. In particular, the paper asks whether having a certain socio-economic status or having followed a certain educational path can determine the level of civic engagement, or whether, on the contrary, mass access to secondary education has blurred these possible differences. If the forms of student activism depend on the capital that young people have, what role do educational institutions play in encouraging or discouraging them? Asking how social class and educational background - but also gender, origin and values - structure people’s civic engagement is crucial to exploring the possible spread of such movements among young people.

Le generazioni più giovani sono oggi caratterizzate da forme di engagement particolarmente fluide: le questioni ambientali e la lotta contro forme di razzismo di carattere strutturale sono due dei temi in grado, più di altri, di mobilitarle. Il paper, a partire dai risultati di un questionario somministrato agli studenti delle scuole secondarie sul territorio italiano, che ha portato alla raccolta di 12.658 risposte, si propone di indagare la dimensione della vicinanza ad un movimento ambientalista (Fridays for Future) e ad un movimento volto a contrastare il razzismo (Black Lives Matter) sulla base del background socioeducativo di studenti e studentesse, considerato un possibile predittore di attivismo giovanile. In particolare, il paper si chiede se avere una particolare condizione socioeconomica, o aver intrapreso uno specifico percorso educativo, possa condizionare il livello di civic engagement o se, al contrario, l’accesso di massa all’istruzione secondaria abbia offuscato queste possibili differenze. Se le forme di attivismo di studenti e studentesse dipendono dal capitale di cui i giovani sono dotati, quale ruolo hanno le istituzioni educative nell’incoraggiarle o frenarle? Interrogarsi su come la classe sociale e il background educativo - ma anche il genere, l’origine e l’orientamento valoriale - strutturino l’impegno civico individuale risulta fondamentale per indagare la possibile diffusione di tali movimenti tra i più giovani.

Bozzetti, A. (2024). Youth activism, questione ambientale e difesa dei diritti umani: un’indagine tra gli adolescenti sul territorio italiano. CULTURE DELLA SOSTENIBILITÀ, 34(2/2024), 46-68 [10.7402/CDS.34.5].

Youth activism, questione ambientale e difesa dei diritti umani: un’indagine tra gli adolescenti sul territorio italiano

Bozzetti Alessandro
2024

Abstract

Today’s younger generations are characterized by particularly fluid forms of engagement: environmental issues and the fight against structural forms of racism are two of the issues that can mobilize them more than others. Based on the results of a survey sent to secondary school students in Italy, which yielded 12,658 responses, the paper proposes to examine the dimension of proximity to an environmental movement (Fridays for Future) and to a movement against racism (Black Lives Matter) on the basis of the socio-educational background of students, considered a possible predictor of youth activism. In particular, the paper asks whether having a certain socio-economic status or having followed a certain educational path can determine the level of civic engagement, or whether, on the contrary, mass access to secondary education has blurred these possible differences. If the forms of student activism depend on the capital that young people have, what role do educational institutions play in encouraging or discouraging them? Asking how social class and educational background - but also gender, origin and values - structure people’s civic engagement is crucial to exploring the possible spread of such movements among young people.
2024
Bozzetti, A. (2024). Youth activism, questione ambientale e difesa dei diritti umani: un’indagine tra gli adolescenti sul territorio italiano. CULTURE DELLA SOSTENIBILITÀ, 34(2/2024), 46-68 [10.7402/CDS.34.5].
Bozzetti, Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CdS34Bozzettionline (2).pdf

embargo fino al 30/06/2026

Descrizione: Paper
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione 891.85 kB
Formato Adobe PDF
891.85 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000290
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact