This article proposes an interpretation of the political speeches of Consalvo Uzeda di Francalanza, a character in Federico De Roberto’s novels «I Viceré» (1894) and «L’Imperio» (1929), as a prototype of the novelistic representation of rhetoric as an instrument of deception and seduction through power. De Roberto may therefore be included in a tradition that spans from Alessandro Manzoni to Leonardo Sciascia. These two novels, set against the historical backdrop of post-unification Italy, are dominated by the first generalized feelings of anti-politics and mistrust towards Parliament that arose from deep disappointment over the practice of "trasformismo", the repression of the Fasci siciliani and the Banca Romana scandal (1893-1894).
L’articolo propone un’interpretazione dei discorsi politici di Consalvo Uzeda di Francalanza, personaggio dei romanzi di Federico De Roberto «I Viceré» (1894) e «L’Imperio» (1929), come prototipo della rappresentazione romanzesca della retorica quale strumento di inganno e seduzione del potere. L’autore viene dunque incluso in una tradizione e in una topica che va da Alessandro Manzoni a Leonardo Sciascia. I due romanzi sono poi inquadrati nel contesto storico dell’Italia postunitaria, dominato dai primi sentimenti generalizzati di antipolitica e sfiducia nei confronti del Parlamento, generati dalla delusione per la prassi del trasformismo, la repressione dei Fasci siciliani e lo scandalo della Banca Romana (1893-1894).
DELLA GALA, B. (2024). Il "latinorum" di Consalvo. Discorso politico come "ars combinatoria" in Federico De Roberto. STUDI E PROBLEMI DI CRITICA TESTUALE, 109(2), 219-251 [10.19272/202408302011].
Il "latinorum" di Consalvo. Discorso politico come "ars combinatoria" in Federico De Roberto
Beniamino Della Gala
2024
Abstract
This article proposes an interpretation of the political speeches of Consalvo Uzeda di Francalanza, a character in Federico De Roberto’s novels «I Viceré» (1894) and «L’Imperio» (1929), as a prototype of the novelistic representation of rhetoric as an instrument of deception and seduction through power. De Roberto may therefore be included in a tradition that spans from Alessandro Manzoni to Leonardo Sciascia. These two novels, set against the historical backdrop of post-unification Italy, are dominated by the first generalized feelings of anti-politics and mistrust towards Parliament that arose from deep disappointment over the practice of "trasformismo", the repression of the Fasci siciliani and the Banca Romana scandal (1893-1894).| File | Dimensione | Formato | |
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