The article presents the method and explores the results of a collective self-training process carried out with educators who work in some local public educational and school services. The method used was inspired by the Entraînement mental developed by Joffre Dumazedier during the experience of the Ecole des Cadres d'Uriage in the 1940s and then within the French Resistance and practiced within popular adult education groups in the post-war period. Starting from the individual writing of some emblematic events of their experience in the educational field and a subsequent collective exercise of analysis of the texts produced, the group developed a series of reflections relating to the specific content of educational work, its methodologies but also the problematic relationships with their own and with the other local institutions with which they work.

L’articolo presenta il metodo ed esplora gli esiti di un percorso di autoformazione collettiva realizzato con educatrici ed educatori che operano in alcuni servizi educativi e scolastici pubblici territoriali. Il metodo utilizzato si è ispirato all’Entraînement mental elaborato da Joffre Dumazedier durante l’esperienza dell’Ecole des Cadres d’Uriage negli anni Quaranta e poi dentro la Resistenza francese e praticato dentro i gruppi di educazione popolare degli adulti nel dopoguerra. A partire dalla scrittura individuale di alcuni eventi emblematici della propria esperienza nel campo educativo ed un successivo esercizio collettivo di analisi dei testi prodotti, il gruppo ha elaborato riflessioni relative al contenuto specifico del lavoro educativo, alle sue metodologie ma anche alle relazioni problematiche con le proprie e con le altre istituzioni del territorio con le quali lavorano.

Antonelli, F. (2024). Etica, logica, dialettica : una esperienza di scrittura e di autoeducazione con educatricied educatori = Ethics, logic, dialectics : a writing and self-education experience with educators. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 2(2), 10-18 [10.7347/spgs-02-2024-02].

Etica, logica, dialettica : una esperienza di scrittura e di autoeducazione con educatricied educatori = Ethics, logic, dialectics : a writing and self-education experience with educators

fulvia antonelli
2024

Abstract

The article presents the method and explores the results of a collective self-training process carried out with educators who work in some local public educational and school services. The method used was inspired by the Entraînement mental developed by Joffre Dumazedier during the experience of the Ecole des Cadres d'Uriage in the 1940s and then within the French Resistance and practiced within popular adult education groups in the post-war period. Starting from the individual writing of some emblematic events of their experience in the educational field and a subsequent collective exercise of analysis of the texts produced, the group developed a series of reflections relating to the specific content of educational work, its methodologies but also the problematic relationships with their own and with the other local institutions with which they work.
2024
Antonelli, F. (2024). Etica, logica, dialettica : una esperienza di scrittura e di autoeducazione con educatricied educatori = Ethics, logic, dialectics : a writing and self-education experience with educators. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 2(2), 10-18 [10.7347/spgs-02-2024-02].
Antonelli, Fulvia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
010-018+-+2+Antonelli.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 625.96 kB
Formato Adobe PDF
625.96 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000075
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact