After unification, the theme of popular education and elementary school became crucial for the ruling classes, connected to the question of nation building. However, the extension and application of Title V of the Casati law was not painless, nor was it homogeneous throughout the country, an echo of the conflict between centralization and decentralization 'between center and periphery'. This contribution focuses on the extension of the Casati law in Romagna, focusing the attention on the role played by some state officials in the application of the Casati law and on the action of some teachers and educators who are particularly active in the profuse commitment to the diffusion of elementary and popular education.

Dopo l’Unità il tema dell’istruzione popolare e della scuola elementare divenne cruciale per i ceti dirigenti, connesso alla questione della costruzione della nazione. L’estensione e applicazione del titolo V della legge Casati non fu però indolore, né tantomeno omogenea sul territorio nazionale, eco del conflitto tra accentramento e decentramento ‘tra centro e periferia’. Il contributo si sofferma sull’estensione della legge Casati in Romagna, focalizzando l’attenzione sul ruolo svolto da alcuni funzionari statali nell’applicazione della legge Casati e sull’azione di alcuni docenti e educatori particolarmente attivi nell’impegno profuso nella diffusione dell’istruzione elementare e popolare.

D'Ascenzo, M. (2024). L'istruzione elementare e popolare in Romagna dopo l'Unità : problemi, momenti e figure. Messina : Messina University Press [10.13129/979-12-80899-15-6].

L'istruzione elementare e popolare in Romagna dopo l'Unità : problemi, momenti e figure

D'Ascenzo Mirella
2024

Abstract

After unification, the theme of popular education and elementary school became crucial for the ruling classes, connected to the question of nation building. However, the extension and application of Title V of the Casati law was not painless, nor was it homogeneous throughout the country, an echo of the conflict between centralization and decentralization 'between center and periphery'. This contribution focuses on the extension of the Casati law in Romagna, focusing the attention on the role played by some state officials in the application of the Casati law and on the action of some teachers and educators who are particularly active in the profuse commitment to the diffusion of elementary and popular education.
2024
Passaggi di Frontiera. La Storia dell'Educazione: confini, identità, esplorazioni
437
446
D'Ascenzo, M. (2024). L'istruzione elementare e popolare in Romagna dopo l'Unità : problemi, momenti e figure. Messina : Messina University Press [10.13129/979-12-80899-15-6].
D'Ascenzo, Mirella
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2024 D_Ascenzo, Istruzione popolare in Romagna, Atti CIRSE.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.84 MB
Formato Adobe PDF
1.84 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/999690
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact