The creative field concerned with the mutual contamination between dance and screen continues to have changing outcomes, the variety of which still testifies to the fertility of the broader relationship between body and technology. Dance today is confronted with a screen understood not as a neutral support, but as an inescapable element of creation, which informs the choreographic project and its realisation and which therefore inevitably redefines its forms, temporality and spatiality, leading to the generation of what have been defined as video-bodies or screen-bodies, if not video-worlds. The essay deals with outlining synthetically, but in a novel way, the terminological problem that connotes this field of action and therefore of study, paying particular attention to the Italian context.

L’ambito creativo interessato alle reciproche contaminazioni tra danza e schermo continua ad avere esiti mutevoli, la cui varietà attesta ancora oggi la fertilità della più ampia relazione tra corpo e tecnologia. La danza si confronta oggi con uno schermo inteso non come supporto neutro, ma come elemento imprescindibile della creazione, che informa di sé il progetto coreografico e la sua realizzazione e che inevitabilmente ne ridefinisce quindi forme, temporalità e spazialità, per arrivare a generare quelli che sono stati definiti video-corpi o corpi-schermo, se non video-mondi. Il saggio si occupa di delineare sinteticamente, ma in modo inedito, il problema terminologico che connota questo ambito di azione e quindi di studi, ponendo una particolare attenzione al contesto italiano.

E. Cervellati (2024). Danza e schermi. Tra parole e formati. Roma : Dino Audino.

Danza e schermi. Tra parole e formati

E. Cervellati
2024

Abstract

The creative field concerned with the mutual contamination between dance and screen continues to have changing outcomes, the variety of which still testifies to the fertility of the broader relationship between body and technology. Dance today is confronted with a screen understood not as a neutral support, but as an inescapable element of creation, which informs the choreographic project and its realisation and which therefore inevitably redefines its forms, temporality and spatiality, leading to the generation of what have been defined as video-bodies or screen-bodies, if not video-worlds. The essay deals with outlining synthetically, but in a novel way, the terminological problem that connotes this field of action and therefore of study, paying particular attention to the Italian context.
2024
Danza, schermi e visori. Contaminazioni coreografiche nella scena italiana
9
13
E. Cervellati (2024). Danza e schermi. Tra parole e formati. Roma : Dino Audino.
E. Cervellati
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/994586
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact