Starting in the early 1970s, a new field of creative action asserted itself and expanded decisively, offering an accessible and dynamic space for the ancient attraction between body and technology: video dance. Today, after many and varied experiments, the affordability and manageability of instrumentation offer unprecedented opportunities to dilate and empower the dancing body. With a specific focus on the national panorama, the collection of essays Contaminazioni digitali: la danza italiana tra schermi e visori intends to retrace the recent history of the relationship between dance and screens, in order to provide a view of the current choreographic scene in the light of the experiences that, already at the end of the last century, expressed a tension towards immersivity. Focuses on artists, reflections from a diachronic perspective, stories from archives and experiences suspended between research and creation will further enrich the volume, offering readers a valuable tool to support the study of choreographic practices.

A partire dall’inizio degli anni Settanta del Novecento si afferma e si espande con decisione un nuovo campo di azione creativa che offre uno spazio accessibile e dinamico all'antica attrazione tra corpo e tecnologia: la videodanza. Oggi, dopo tante e variegate sperimentazioni, l’accessibilità economica e la maneggevolezza delle strumentazioni offrono inedite opportunità di dilatazione e potenziamento del corpo danzante. Con un'attenzione specificamente rivolta al panorama nazionale, la raccolta di saggi Contaminazioni digitali: la danza italiana tra schermi e visori intende ripercorrere la storia recente del rapporto tra danza e schermi, per fotografare la scena coreica attuale alla luce delle esperienze che, già alla fine del secolo scorso, esprimevano una tensione verso l'immersività. Focus su artiste e artisti, riflessioni in prospettiva diacronica, storie di archivi ed esperienze sospese tra ricerca e creazione arricchiranno ulteriormente il volume, offrendo a lettrici e lettori un valido strumento a supporto dello studio delle pratiche coreiche.

Elena Cervellati, Silvia Garzarella (2024). Danza, schermi e visori. Contaminazioni coreografiche nella scena italiana. Roma : Dino Audino.

Danza, schermi e visori. Contaminazioni coreografiche nella scena italiana

Elena Cervellati
;
Silvia Garzarella
2024

Abstract

Starting in the early 1970s, a new field of creative action asserted itself and expanded decisively, offering an accessible and dynamic space for the ancient attraction between body and technology: video dance. Today, after many and varied experiments, the affordability and manageability of instrumentation offer unprecedented opportunities to dilate and empower the dancing body. With a specific focus on the national panorama, the collection of essays Contaminazioni digitali: la danza italiana tra schermi e visori intends to retrace the recent history of the relationship between dance and screens, in order to provide a view of the current choreographic scene in the light of the experiences that, already at the end of the last century, expressed a tension towards immersivity. Focuses on artists, reflections from a diachronic perspective, stories from archives and experiences suspended between research and creation will further enrich the volume, offering readers a valuable tool to support the study of choreographic practices.
2024
156
9788875275921
Elena Cervellati, Silvia Garzarella (2024). Danza, schermi e visori. Contaminazioni coreografiche nella scena italiana. Roma : Dino Audino.
Elena Cervellati; Silvia Garzarella
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CervellatiGarzarella_Danza schermi e visori_2024.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 1.77 MB
Formato Adobe PDF
1.77 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/994583
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact