Marie Taglioni and Giselle: the name of a dancer (Stockholm 1804 - Marseille 1884) and the title of a legendary performance (Paris 1841), i.e. two heterogeneous cultural objects that immediately identify 19th century ballet, exceptional performers, romanticism in dance, the fantastic. Creatures artistically born in France, they become famous throughout Europe through a migratory process that has always belonged to the world of performing arts. They arrive in Italy and remain there during the same time period, between the 1840s and the 1860s, undergoing a necessary intercultural translation that transforms them into Maria and Gisella respectively. They are thus both protagonists of a complex process, which brings into play broad themes, such as the authorship of live performance, the transmission of dance, and the cultural and national identity. The book thus traverses events, practices and thoughts that emerge today, starting with an in-depth comparison with period documents (librettos, chronicles, testimonies, iconography), in order to sketch a vivid picture of Italian theatrical dance around the middle of the 19th century and of the cultural context that welcomed it and made it possible.

Marie Taglioni e Giselle: il nome di una danzatrice (Stoccolma 1804 - Marsiglia 1884) e il titolo di uno spettacolo (Parigi 1841) leggendari, ovvero due eterogenei oggetti culturali che identificano immediatamente il balletto ottocentesco, gli interpreti d’eccezione, il romanticismo in danza, il fantastico. Creature nate artisticamente in Francia, diventano celebri in tutta Europa attraverso un processo migratorio che da sempre appartiene al mondo dello spettacolo. Giungono in Italia e vi rimangono nel medesimo arco temporale, tra gli anni Quaranta e gli anni Sessanta del XIX secolo, subendo una necessaria traduzione interculturale che le trasforma, rispettivamente, in Maria e in Gisella. Sono quindi entrambe protagoniste di un processo complesso, che mette in campo temi ampi, come quelli dell’autorialità nell’ambito dello spettacolo dal vivo, della trasmissione della danza, dell’identità culturale e nazionale. Il volume attraversa quindi eventi, pratiche e pensieri che oggi emergono a partire da un approfondito confronto con documenti d’epoca (libretti, cronache, testimonianze, iconografia), per tratteggiare un vivo quadro della danza teatrale italiana intorno alla metà nell’Ottocento e del contesto culturale che la accoglie e la rende possibile.

Elena Cervellati (2024). Marie Taglioni e Giselle in Italia. Migrazioni e traduzioni del balletto romantico nell’Ottocento. Macerata : Ephemeria.

Marie Taglioni e Giselle in Italia. Migrazioni e traduzioni del balletto romantico nell’Ottocento

Elena Cervellati
2024

Abstract

Marie Taglioni and Giselle: the name of a dancer (Stockholm 1804 - Marseille 1884) and the title of a legendary performance (Paris 1841), i.e. two heterogeneous cultural objects that immediately identify 19th century ballet, exceptional performers, romanticism in dance, the fantastic. Creatures artistically born in France, they become famous throughout Europe through a migratory process that has always belonged to the world of performing arts. They arrive in Italy and remain there during the same time period, between the 1840s and the 1860s, undergoing a necessary intercultural translation that transforms them into Maria and Gisella respectively. They are thus both protagonists of a complex process, which brings into play broad themes, such as the authorship of live performance, the transmission of dance, and the cultural and national identity. The book thus traverses events, practices and thoughts that emerge today, starting with an in-depth comparison with period documents (librettos, chronicles, testimonies, iconography), in order to sketch a vivid picture of Italian theatrical dance around the middle of the 19th century and of the cultural context that welcomed it and made it possible.
2024
323
978-8-887852-24-0
978-8-887852-21-9
Elena Cervellati (2024). Marie Taglioni e Giselle in Italia. Migrazioni e traduzioni del balletto romantico nell’Ottocento. Macerata : Ephemeria.
Elena Cervellati
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/994570
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact