This paper outlines a quantitative, observational, correlational research design with exploratory aims and descriptive and evaluative purposes. The ongoing study is based on the epistemology of complexity approach and focuses on the concept of subjective praxis, with transference being considered as a common, non-pathological human phenomenon (see Britzman, 2009; Fabbri, 2012). The article also explores the role of the transference notion in examining the problem of teacher preparation with a generative gaze. The research literature currently lacks a quantitative study regarding teachers’ transference, and there is no empirical research on this phenomenon that concerns Primary Schools. This work aims to provide a first contribution in this little-explored area, by identifying, through indicators, the transference constellations that Primary School teachers in the province of Bologna live towards individual pupils. The main operational objective of the study is to validate the Transference Self-descriptive Scale – Elementary School Teacher Towards Pupil. Currently, the initial validations have been completed, and the questionnaire will soon be administered. The results will be analyzed and interpreted. The hope is that providing a new kind of empirical data can encourage the development and diffusion of experiential pedagogical approaches within educators' training courses (see Harouni, 2021).
L’articolo presenta il disegno di una ricerca quantitativa osservativa correlazionale a scopo esplorativo con finalità descrittiva e valutativa. Si tratta di uno studio in via di svolgimento che si fonda su un approccio riferibile all’epistemologia della complessità. Viene discusso il concetto di prassi soggettiva prendendo in considerazione il transfert, o traslazione, come fenomeno umano comune non patologico (cfr. Britzman, 2009; Fabbri, 2012). È suggerita l’idea che la nozione di transfert possa offrire l’opportunità di esaminare con uno sguardo generativo il problema della formazione. Nella letteratura è assente uno studio di tipo quantitativo che riguardi il transfert degli insegnanti e manca una ricerca empirica su tale fenomeno che sia incentrata in modo specifico sulla Scuola Primaria. Attraverso il presente lavoro, si intende fornire un primo contributo in questa area poco esplorata, con l’intento di individuare, attraverso degli indicatori di traslazione, le formazioni transferali che gli insegnanti di Scuola Primaria della provincia di Bologna vivono nei confronti di singoli alunni. Lo studio ha come principale obiettivo operativo quello di validare la Scala autodescrittiva di transfert - Insegnante di Scuola Primaria verso alunno. Allo stato attuale sono state effettuate le prime validazioni, mentre a breve si procederà alla somministrazione del questionario e quindi all’analisi e interpretazione dei risultati. L’auspicio è che la presentazione di dati empirici di nuova natura possa favorire lo sviluppo e la diffusione, all’interno dei percorsi formativi degli educatori, di approcci pedagogici esperienziali (cfr. Harouni, 2021).
Andrea Lorenzoni (2024). Le formazioni transferali degli insegnanti nella Scuola Primaria. Lecce : Pensa MultiMedia.
Le formazioni transferali degli insegnanti nella Scuola Primaria
Andrea Lorenzoni
2024
Abstract
This paper outlines a quantitative, observational, correlational research design with exploratory aims and descriptive and evaluative purposes. The ongoing study is based on the epistemology of complexity approach and focuses on the concept of subjective praxis, with transference being considered as a common, non-pathological human phenomenon (see Britzman, 2009; Fabbri, 2012). The article also explores the role of the transference notion in examining the problem of teacher preparation with a generative gaze. The research literature currently lacks a quantitative study regarding teachers’ transference, and there is no empirical research on this phenomenon that concerns Primary Schools. This work aims to provide a first contribution in this little-explored area, by identifying, through indicators, the transference constellations that Primary School teachers in the province of Bologna live towards individual pupils. The main operational objective of the study is to validate the Transference Self-descriptive Scale – Elementary School Teacher Towards Pupil. Currently, the initial validations have been completed, and the questionnaire will soon be administered. The results will be analyzed and interpreted. The hope is that providing a new kind of empirical data can encourage the development and diffusion of experiential pedagogical approaches within educators' training courses (see Harouni, 2021).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lorenzoni Andrea _ Le formazioni transferali degli insegnanti nella Scuola Primaria.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
474.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
474.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.