In the definition of in-work poverty adopted by the European Union, attention must be paid to the work intensity of the individual worker. Indeed, a fair hourly wage cannot re-balance a fragmented and irregular working condition. The at-risk-of-poverty rate, unsur-prisingly, changes among different atypical workers, and involuntary part-time workers seem to be more exposed. In this context, a significant role can be played by the Di-rective (EU) 2019/1152. This legal instrument is also useful when the worker has several employment relationships at the same time, an increasingly common characteristic of the contemporary labour market. Since in-work poverty takes into consideration the fam-ily unit, as well as the individual, the juridical analysis must examine the number of work-ers within the family, as the work intensity alone is not sufficient to this end. In a male breadwinner model, tackling in-work poverty involves focusing on women’s participation in the labour market and on the quality of their jobs.

Nella definizione di lavoro povero adottata dall’Unione europea, è importante prestare attenzione all’intensità lavorativa del singolo individuo, poiché una retribuzione oraria congrua non è in grado di riequilibrare una condizione lavorativa frammentata e saltua-ria. Non è un caso che il tasso di rischio di povertà cambi a seconda dei diversi lavori atipici presi in considerazione, tra i quali spicca il c.d. lavoro a tempo parziale involonta-rio. In materia, un ruolo importante può essere giocato dalla direttiva (UE) 2019/1152, uno strumento utile anche nell’ipotesi di pluralità di impieghi, fenomeno sempre più dif-fuso nell’attuale mercato del lavoro. Dal momento che la povertà nel lavoro prende in considerazione anche il nucleo familiare, accanto all’intensità lavorativa deve essere ana-lizzato l’aumento del numero degli occupati in famiglia. Il modello male breadwinner fa sì che, ove si tenti di proporre delle risposte al lavoro povero, l’attenzione debba concen-trarsi verso la partecipazione delle donne al mercato del lavoro e alla qualità della loro occupazione.

Tempi di lavoro povero: prevedibilità e organizzazione degli orari / Castellucci S.. - ELETTRONICO. - (2024), pp. 294-306.

Tempi di lavoro povero: prevedibilità e organizzazione degli orari

Castellucci S.
2024

Abstract

In the definition of in-work poverty adopted by the European Union, attention must be paid to the work intensity of the individual worker. Indeed, a fair hourly wage cannot re-balance a fragmented and irregular working condition. The at-risk-of-poverty rate, unsur-prisingly, changes among different atypical workers, and involuntary part-time workers seem to be more exposed. In this context, a significant role can be played by the Di-rective (EU) 2019/1152. This legal instrument is also useful when the worker has several employment relationships at the same time, an increasingly common characteristic of the contemporary labour market. Since in-work poverty takes into consideration the fam-ily unit, as well as the individual, the juridical analysis must examine the number of work-ers within the family, as the work intensity alone is not sufficient to this end. In a male breadwinner model, tackling in-work poverty involves focusing on women’s participation in the labour market and on the quality of their jobs.
2024
Dal lavoro povero al lavoro dignitoso. Politiche, strumenti, proposte
294
306
Tempi di lavoro povero: prevedibilità e organizzazione degli orari / Castellucci S.. - ELETTRONICO. - (2024), pp. 294-306.
Castellucci S.
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/966354
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact