Educative communication is assuming relevant importance in our social system. Media are more and more portable and integrated in our social lives, relationship becomes very important in education, the economy of attention and styles of learning are changing: so we need new more efficient didactical strategies. This book is the main result of a PRIN (Ontologies, learning objects and communities of practice: new educative paradigms for e-learning). It tries to give a contribution about these problems developing reflection on the results of a nationwide research. This research built a web ontology on educative communication, defined the key-concepts and their relations, studied technological and didactical solutions for using it in teaching and learning. The ontology is available on line.
La comunicazione educativa assume rilevante importanza in un sistema sociale in cui i media sono sempre più portabili e integrati nella vita degli individui, la qualità della relazione nelle professioni educative e formative è centrale, la trasformazione dell’economia dell’attenzione e dei ritmi dell’apprendimento richiede forme nuove e coinvolgenti di didattica. Questo libro, risultato di un progetto PRIN (Ontologie, learning object e comunità di pratiche: nuovi paradigmi educativi per l’e-learning) prova a dare il suo contributo alla questione attraverso la riflessione e la sintesi dei risultati di una ricerca che sulla comunicazione educativa ha costruito un’ontologia, definendone i concetti-chiave nelle loro relazioni, riportandola al problema della rappresentazione della conoscenza e della sua trasmissione, e studiando soluzioni tecnologiche e formati didattici per utilizzarla nel campo della formazione. La disponibilità in internet dell’ontologia nella sua struttura e nei suoi termini offre al lettore la possibilità di usarla come strumento e di proseguire in qualche modo il nostro lavoro.
Rivoltella, P.C. (2010). Ontologia della comunicazione educativa. Metodo, ricerca, formazione. MILANO : Vita e pensiero.
Ontologia della comunicazione educativa. Metodo, ricerca, formazione
Rivoltella, Pier Cesare
2010
Abstract
Educative communication is assuming relevant importance in our social system. Media are more and more portable and integrated in our social lives, relationship becomes very important in education, the economy of attention and styles of learning are changing: so we need new more efficient didactical strategies. This book is the main result of a PRIN (Ontologies, learning objects and communities of practice: new educative paradigms for e-learning). It tries to give a contribution about these problems developing reflection on the results of a nationwide research. This research built a web ontology on educative communication, defined the key-concepts and their relations, studied technological and didactical solutions for using it in teaching and learning. The ontology is available on line.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.