The essay aims to reflect, from a socio-antropological point of view, on the relationship between face and social network. In the first part it contains a screening of the literature about this theme: it describes phenomena such as relations and identity building, finding out that in this last case, social networking is encouraging a shift from private scene to public one. The second part defines an analysis model based on two main strategies through which people is presenting its face in the net: they could be named “identity performance” and “identity erasure”. Each of them is articulated in three profiles. The model is stressed in the case of Facebook.
Il contributo intende riflettere dal punto di vista socio-antropologico ed educativo sul tema del volto nel social network. Nella prima parte, attraverso un’analisi della letteratura più aggiornata, esso definisce le relazioni che il tema in oggetto con le questioni classiche dell’identità e della relazione, evidenziando come fenomeno rilevante del social network il progressivo spostamento del processo di costruzione identitaria dallo spazio interno dell’intimità verso la scena pubblica. Nella seconda parte viene invece proposto un modello di analisi che individua due principali strategie di presentazione del volto nel social network (identity performance e identity erasure) contraddistinta ciascuna da tre modalità per un totale di sei profili di presenza. Questo modello viene applicato al caso di Facebook.
RIVOLTELLA P (2010). Il "volto sociale" di Facebook. Rappresentazione e costruzione identitaria nella società contemporanea. TRAPANI : Il Pozzo di Giacobbe.
Il "volto sociale" di Facebook. Rappresentazione e costruzione identitaria nella società contemporanea
RIVOLTELLA P
2010
Abstract
The essay aims to reflect, from a socio-antropological point of view, on the relationship between face and social network. In the first part it contains a screening of the literature about this theme: it describes phenomena such as relations and identity building, finding out that in this last case, social networking is encouraging a shift from private scene to public one. The second part defines an analysis model based on two main strategies through which people is presenting its face in the net: they could be named “identity performance” and “identity erasure”. Each of them is articulated in three profiles. The model is stressed in the case of Facebook.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.