The essay, included in the catalog of the exhibition "Rodin and Dance," organized by the Museum of Cultures (MUDEC) in Milan (Oct. 25, 2023-March 10, 2024), highlights the relationships that link some of Auguste Rodin's sculptures and the creations of choreographers active since the second half of the twentieth century, such as, for example, Anne Teresa De Keersmaeker or Roberto Zappalà. Undoubtedly, the forms found by Rodin are clearly visible in most of the performances inspired by him, but there also emerges a desire to capture and re-propose the energy that seems to burst forth from within the sculptor's creations and that is intimately connected with the search for a movement-generating interiority that profoundly interests so many protagonists of the body revolutions enacted in the late nineteenth and early twentieth centuries, some of whom are in various ways close to Rodin himself.
Il saggio, inserito nel catalogo della mostra "Rodin e la danza", realizzata dal Museo delle Culture (MUDEC) di Milano (25 ottobre 2023-10 marzo 2024), mette in luce le relazioni che legano alcune sculture di Auguste Rodin e le creazioni di coreografe e coreografi attivi a partire dalla seconda metà del Novecento, come, ad esempio, Anne Teresa De Keersmaeker o Anna Halprin. Sicuramente, le forme trovate da Rodin sono ben visibili nella maggior parte degli spettacoli a lui ispirati, ma emerge pure un desiderio di cogliere e riproporre l'energia che pare prorompere dall’interno delle creazioni dello scultore e che è intimamente connessa con la ricerca di un’interiorità generatrice di movimento che interessa profondamente tanti protagonisti delle rivoluzioni del corpo messe in atto tra fine Ottocento e inizio Novecento, alcuni dei quali sono a vario titolo vicini allo stesso Rodin.
Elena Cervellati (2023). Rodin e la danza del nostro tempo: connessioni e suggestioni nella coreografia dal secondo Novecento a oggi. Milano : 24 ore cultura.
Rodin e la danza del nostro tempo: connessioni e suggestioni nella coreografia dal secondo Novecento a oggi
Elena Cervellati
2023
Abstract
The essay, included in the catalog of the exhibition "Rodin and Dance," organized by the Museum of Cultures (MUDEC) in Milan (Oct. 25, 2023-March 10, 2024), highlights the relationships that link some of Auguste Rodin's sculptures and the creations of choreographers active since the second half of the twentieth century, such as, for example, Anne Teresa De Keersmaeker or Roberto Zappalà. Undoubtedly, the forms found by Rodin are clearly visible in most of the performances inspired by him, but there also emerges a desire to capture and re-propose the energy that seems to burst forth from within the sculptor's creations and that is intimately connected with the search for a movement-generating interiority that profoundly interests so many protagonists of the body revolutions enacted in the late nineteenth and early twentieth centuries, some of whom are in various ways close to Rodin himself.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cervellati_2023_Rodin e la danza del nostro tempo.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
350.53 kB
Formato
Adobe PDF
|
350.53 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.